FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott16/12/2018

Hur anmäler man tjänstefel?

Hej. Jag vill anmäla en skolkurator för tjänstefel, vart vänder jag mig då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I detta fallet vet jag inte vad som har hänt men tjänstefel är ett brott enligt 20:1 BrB. Det innebär att om någon som utför myndighetsutövning uppsåtligen eller av oaktsamhet åsidosätter sin uppgift genom handling eller underlåtenhet gör den sig skyldig till tjänstefel. Eftersom det är ett brott går det att anmäla till Polismyndigheten. Detta kan du göra genom att besöka en polisstation eller kontakta polisen på telefonnummer 11414.

Skolinspektionen är den granskande myndigheten av skolor och dess verksamhet. Om du tror att skolan inte följer de regler som finns för den pedagogiska undervisningen eller omsorgen kan du anmäla detta till Skolinspektionen. Detta kan du göra via Skolinspektionens hemsida: www.skolinspektionen.se.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Erik OlshovRådgivare