FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott07/10/2019

Hur anmäler man en polis för tjänstefel?

Hur anmäler jag en polis för tjänstefel?

Jag var på ett fotbollsderby igår, jag lyssnade på polisen som skrek och hotade mig med att slå ner mig. Jag backade som de skrek / hotade med och från ingenstans sprejar de ner mitt ansikte med pepparsprej....

Därefter lägger jag mig ner på marken för det gör ont som f*n....

Sen skriker de , backa flera gånger, jag försöker att backa så snabbt som möjligt men det är svårt när man inte ser något.. plötsligt känner jag flera slag på rygg och ben, troligtvis en / flera batonger...

Ett extra tillägg, är att jag är under 18 år...

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tjänstefel är ett brott som poliser kan begå om han/hon till exempel använder för mycket våld. Vill du anmäla en polis för tjänstefel kan du göra det genom att ringa 114 14 eller gå till receptionen på en polisstationen. Du måste alltså vända dig till polisen.

Det finns särskilt utsedda personer inom polisen som tar upp anmälningar mot just andra poliser och skickar dom vidare till en avdelning som kallas "avdelningen för särskilda utredningar". När du gör anmälan ska du börja med att berätta att du vill anmäla en polis för brott och därefter be att få prata med en behörig polis (alltså en polis som är utsedd för att ta emot denna typ av anmälningar).

När du gjort anmälan så kommer en åklagare att titta på anmälan och beslutar sedan om en förundersökning ska inledas eller inte.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare