Hur ändrar jag mitt testamente på lättast möjliga sätt?

Vi är ett gift par, som skrivit testamente med önskan om fri förfoganderätt på ömse håll. Min man har ett särkullbarn, som har rätt till sin laglott om han inte samtycker. Jag har inga egna barn men har testamenterat till två bonusbarn och två kusinbarn. Tyvärr fördelade jag arvet (angående tillgodohavanden i pengar) procentuellt olika. Vill nu ändra till samma fördelning för båda paren. Kan jag göra detta själv med ett tillägg utan att behöva skriva om hela testamentet?

Lawline svarar

Hejsan!

Ja det kan du. Du kan skriva till ett tillägg eller ta tillbaka ett tillägg, ärvdabalken 10kap, 6§. Det är viktigt att vid skrivelse av tillägget beakta formkraven för ett testamente i ärvdabalken 10kap 1§ och . Det ska finnas två vittnen och de ska skriva under att de har varit där. Om formkraven inte beaktas kommer ändringen sakna verkan. Du behöver inte skriva om testamentet, utan du kan använda samma testamente med en klausul i slutet som lyder "fördelningen av arvet angående tillgodohavanden i pengar ska vara procentuellt lika, bestämmelser som strider mot denna lydelsen saknar verkan", alternativt ta bort bestämmelsen om fördelningen och skriva till ett nytt.

Allt gott!

Binh TranRådgivare