Hundägares ansvar för skador orsakade av hunden?

För 3-4 år sedan blev min pojkvän biten i tummen av en hund. Det var hans dåvarandes sons hund och hans ex hotade att göra slut och kasta ut honom om han anmälde eller försökte driva det vidare. De va ett allvarligt bett då toppen på tummen nästan lossnade och han fick åka ambulans till sjukhuset där de försökte rädda tummen så gott de gick. Men några dagar senare drabbades tummen av nekros och de fick operera igen. Totalt blev de 3 operationer, kännsel bortfall och tummen ser idag inte längre ut som en tumme. Det vi undrar nu är om det är för sent att göra någonting åt det? Han lider fortfarande av de då han har svårt med pincettgreppet, inte har någon ordentlig känsel och ibland extrema smärtor i fingret.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över om din pojkvän har rätt till ersättning från en hundägare för en skada som uppkommit till följd av ett bett i tummen, samt om rätten till ersättning kvarstår nu när 3-4 år har passerat.

Relevanta lagar för att besvara din fråga är Lag om tillsyn över hundar och katter samt Skadeståndslagen (SkL).

Ersättning för skador orsakade av hundar

Vad gäller skadeståndsansvar så har hundägare ett så kallat “strikt ansvar” över sin hund. En skada som orsakats av en hund ska ersättas av dess ägare även om han eller hon inte vållat skadan (19 § lag om tillsyn över hund och katt). Detta innebär att en hundägare är skyldig att ersätta de skador som hunden orsakar trots att hundägaren inte har agerat vårdslöst eller av uppsåt.

Personskada

Eftersom din pojkvän har drabbats av en fysisk skada på kroppen till följd av bettet i tummen så föreligger en så kallad personskada. Skadestånd till den som drabbats av en personskada omfattar ersättning för sjukvårdskostnader, andra kostnader för den skadelidande och eventuell inkomstförlust (5 kap 1 § 1-2p SkL). Av din fråga framgår att din pojkvän drabbats av känselbortfall i tummen och att det idag inte längre ser ut som en tumme, vilket talar för att ersättning för lyte eller annat stadigvarande men (bestående skador) också kan komma att bli aktuellt (5 kap 1 § 3p. SkL).

Värt att notera är att skadestånd med anledning av personskada kan jämkas om skadelidande själv uppsåtligen (med avsikt) eller av grov vårdslöshet har medverkat till skadan (6 kap 1 § SkL). Detta innebär att skadeståndet kan bli jämkas till att bli mindre om det är så att skadelidande har agerat på ett sätt som bidragit till att skadan uppstod.

Preskription för skadeståndsanspråk

Preskriptionslagen gäller för preskription av fordringar (1 § Preskriptionslagen). Vad gäller fordringar på skadestånd börjar preskriptionstiden räknas från den tidpunkt då den skadegörande handlingen utfördes. Fordringar på skadestånd preskriberas enligt huvudregeln efter 10 år (2 § Preskriptionslagen). Eftersom du nämner i din fråga att skadan skedde för 3-4 år sedan innebär detta att fordran inte är preskriberad och möjligheten till att lägga fram ett eventuellt skadeståndsanspråk kvarligger.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen.

Hälsningar,

Linnea BrundinRådgivare