Hund som orsakat skada på egen gård

Hej . Har en fråga gällande hundar , har en äldre dam till granne som vid fler tillfällen har släppt fram sin hund till mitt staket på som gränsar till min tomt. Hon har vid varje tillfälle blivit tillsagd att inte släppa fram sin hund till mina då mina hundar som många flock djur gör håller koll på sitt område , det slutade idag med att hennes hund återigen stoppa in sin nos till mina hundar då ena hunden naga tag i nosen på hennes och orsakade veterinär besök för hennes hund ,, nu är då min fråga jag som ifrån ena hållet sagt till henne fler gånger och hon ändå går fram med sin hund som skäller och gormar emot mina hundar så borde det ligga på hennes ansvar nu ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Tråkigt att du har problem med din granne! När det gäller tillsyn över hundar så har dessvärre hundägaren det som kallas ett strikt ansvar. Det betyder alltså att hundägaren är skyldig att ersätta skador som djuret åstadkommer oavsett hur skadan uppkommit enligt lagen om tillsyn över hundar och katter 19 §. Detta kan tyckas enorm frustrerande för hundägare som känner till de problem du tar upp, alltså det som kan ligga i en hunds natur att försvara sitt revir eller sin ägare/flock. Lagen tar dock inte hänsyn till huruvida motpartens djur varit delaktig i att skadan uppkommit.

Däremot så har ju även din granne ett ansvar att hålla sin hund på ett sätt som förebygger olägenheter och skador enligt 1 §. Jag skulle råda dig till att försöka hitta en lösning genom att komma överens, annars finns det en möjlighet att vända sig till polisen och redogöra för att du håller dina hundar under nödvändig uppsikt men att du är orolig för att hennes hund kommer att orsaka fler skador av samma typ som den som redan skett.

Lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare