Hund och sambolagen

Hej. Lång historia kort. Jag köpte en hund för ca 1,5 år sedan. Jag står som ägare. Mitt har nu, sedan vi gjorde slut terroriserat mig med ca 40 sms/dag från olika nummer, skrivit till min mamma, till min mammas sambo, till min bästa kompis, till min pappa etc..

I början så lät jag honom träffa hunden ibland för att jag vet att den betyder mycket för honom. När han hade hunden sist så åkte han med hunden 30 mil bort och sa att jag inte kommer få tillbaka honom. Min pappa fick hjälpa mig.

Nu säger han att han vill träffa hunden igen men jag vill inte, det känns inte bra. Han hotar med att starta tvistmål och referera till sambolagen.. Jag förstår ingenting. Kan tilläggas att han har kriminell bakgrund och varit drogberoende i flera flera år (är fortfarande).

Behöver jag oroa mig över att jag kommer förlora min hund?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Nej. Du behöver inte oroa dig för att förlora hunden. Han har heller ingen rätt att få ha hunden hos sig.

När du köper en hund så räknas hunden som lös egendom, alltså en sak, precis som en bok eller stol. Har du ensam köpt den och är ensam ägare så är hunden din. En registrering som ägare i Jordbruksverket är normalt sett det man går på för att fastställa ett ägarskap om hunden t ex skulle orsaka skada.

Angående ditt ex invändningar om sambolagen så är det enda som ska delas då man varit sambor den bostad och det bohag man anskaffat under förhållandet för gemensamt bruk enligt sambolagen 3 §. Med bohag menar man alltså möbler, inredning och andra saker kopplat till det gemensamma hushållet.

Som du ser passar inte din hund in där. Den är inte varken bostad eller bohag.

Det är såklart snällt av dig att ha låtit honom träffa hunden om den betytt mycket men det kanske också kan vara läge att fundera på vilken miljö hunden kommer att vistas i tillsammans med honom om du lånar ut den fler gånger. Om ditt ex har en stökig bakgrund med missbruk som du beskriver kan det förekomma stökiga miljöer. Något som skulle kunna stressa vilken stabil hund som helst. Det skulle kunna uppkomma problem om din hund skadar något eller någon. Du har nämligen som hundägare ett strikt ansvar att ersätta all skada orsakad av hunden enligt lagen om tillsyn över hundar och katter 19 §. Det gäller alltså även om någon annan för tillfället har hunden eller om det sker av en olyckshändelse.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till med din vovve!

AnnaSara JariusRådgivare