FrågaAVTALSRÄTTAvtal06/05/2020

Hund i hyresrätt

Hej! Har en fråga gällande hund i hyresrätt. Jag vill väldigt gärna skaffa hund, men min hyresvärd sa nej till det. Jag har dock nu läst att hyresvärden inte har rätt att neka mig att skaffa hund, stämmer det? I kontraktet står det "frivillig överenskommelse om att hyresgästen inte stadigvarande innehar pälsdjur såsom hund eller katt i lägenheten".

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag förstår verkligen viljan och normalt sett så finns det begränsningar för hur man får inverka på vad människor gör i sina egna hem.

Dessvärre för dig i den här situationen så råder avtalsfrihet, alltså, vi är fria att avtala med varandra om nästan vad som helst. Det som parterna kommit överens om är också det som ska gälla enligt avtalslagen 1 §, det finns en känd rättsgrundsats som lyder "avtal ska hållas".

Det du nämner om ditt kontrakt är alltså att se som ett avtal. Förutsättningen för att du skulle få hyra lägenheten var att du gick med på att inte stadigvarande ha pälsdjur i lägenheten. När du skrev på avtalet gick du även med på det villkoret. Det innebär att skulle du skaffa ett djur stadigvarande ändå så skulle du göra dig skyldig till avtalsbrott och då kan hyresvärden kräva påföljder för att du brutit mot det ni kommit överens om och var en förutsättning för uthyrningen.

Som djurvän kan jag tycka att det låter väldigt trist men tyvärr har din hyresvärd juridiken på sin sida i detta.

Hoppas du fått svar på din fråga och att du får din hund i framtiden!

AnnaSara JariusRådgivare