Hot om att offentliggöra myndighetsärende

<p>Får man "hota" försäkringsbolag med att gå ut offentligt med hur de skött försäkringsärenden? All information som skulle publiceras är sanningsenlig men självklart "från min sida".</p>

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

För att det ska röra sig om olaga hot enligt brottsbalken 4 kap. 5 § ska hotet avse en brottslig gärning. Det innebär att gå ut offentligt med informationen i sig måste vara brottsligt.

I Sverige är den så kallade offentlighetsprincipen central. Det innebär att allmänna handlingar är offentliga, i princip innebär det att alla handlingar hos försäkringskassan är offentliga. Med det följer att alla får ta del av dem såvida inte sekretess föreligger.

Principen om yttrandefrihet kommer till uttryck i våra självaste grundlagar (yttrandefrihetsgrundlagen och tryckfrihetsförordningen). Med detta menar jag att du absolut kan hota om att gå offentligt med hur de skött försäkringsärendena eftersom det i sig inte skulle utgöra något brott.

Hoppas du fick svar på din fråga, om jag missade något får du gärna höra av dig igen! Önskar dig lycka till med ditt ärende!

Sara HillRådgivare