Hopp i första arvsklassen, barnbarns arvsrätt

Hej, min far är fortfarande i livet (93år), nu undrar jag vem som ärver honom om jag skulle gå bort före honom, min fru eller våra barn?

OBS! Jag har inga syskon och det finns inga "särkullbarn".

Mvh Roland "Rolle" Andersson

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Eftersom det inte finns några andra arvingar i "första arvsklassen", det rakt nedstigande ledet så ska dina barn ärva efter din far om du avlidit, 2:1 ärvdabalk. Då det blir en "äktenskapsskillnad" när du avlider ses det inte som din fru är "din fru". Detta framgår i 1:5 äktenskapsbalken, där det står att ett äktenskap upplöses när en make dör.

Det kan alltså ses som att din fru inte är "med i bilden" ifall du avlidit innan din far och dina barn är då närmsta arvtagare.

Hoppas du fått svar på din fråga!

MVH

Patrik OlssonRådgivare