Höns på vägen

Har höns och bor på landet med allmän väg utanför. Ibland så irrar sig mina höns ut på vägen, om det sker en trafikolycka är jag som står ansvarig då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om det är så att dina höns skulle irra ut sig på vägen och förorsaka en trafikolycka, så kan du bli skyldig att betala ut skadeståndsersättning till den som drabbas. Detta förutsatt att det finns ett orsakssamband mellan att hönsen var på vägen och trafikolyckan. När bedömningen om skadeståndsansvar görs så är utgångspunkten vad en ”vanligt” aktsam person skulle ha gjort, alltså vad kan man förvänta sig av en vanlig aktsam person att vidta för åtgärder. Om det framgår att en person inte har varit aktsam, alltså oaktsam, så kan denna bli skadeståndsskyldig. Om dina höns brukar rymma och du är medveten om närheten till vägen så skulle min bedömning vara att du har agerat oaktsamt vid en eventuell bilolycka då du har haft möjlighet att förhindra den relativt enkelt.

Svaret är alltså ja, du kan bli skadeståndsskyldig till en olycka som dina höns orsakar om det finns ett samband mellan deras närvaro på vägen och trafikolyckan. Om du är medveten om att dina höns ibland hamnar på vägen skulle min rekommendation vara att du ser över deras inhägnad och göra det svårare för hönsen att rymma. Då minskar förhoppningsvis också risken att någon av dem ska förorsaka en trafikolycka.

Hoppas att du har fått svar på din fråga,

Med vänliga Hälsningar

Sara ElleforsRådgivare