Högskolebetyg kan omprövas men inte överklagas

Jag anser att min tentamen på universitetet blivit felaktigt rättad. Det finns tre frågor där inte full poäng givits trots att frågan är fullt besvarad. Jag har begärt omprövning eller rättelse av betygsbeslutet och fick tillbaka att betygsbeslutet inte ändras, eftersom det inte är "uppenbart oriktigt". Jag har styckat upp frågorna och mina svar under och beskrivit att svaren kom från aktuell kurslitteratur men sedan inte fått något svar. Hur överklagar jag deras beslut som känns högst orättvist? Ska jag vända mig till förvaltningsrätten?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Överklaga
Endast vissa beslut från myndigheter går att överklaga. Betyg på universitetet är en form av myndighetsbeslut som inte går att överklaga. Det innebär att du inte kan ta ditt orättvisa betygsbeslut till förvaltningsrätten. Att betyg inte går att överklaga kan ses i 12 kap. 2 § högskoleförordningen, där alla beslut som kan överklagas räknas upp.

Omprövning
Det som går att göra med orättvisa betyg är, precis som du har gjort, att begära omprövning. Omprövning av beslutet kan begäras hur många gånger som helst, men det lär krävas nytt underlag vid varje begäran för att ha en chans att få beslutet ändrat. Det finns inte någon särskild tidsfrist för hur långt efter betyget meddelas som det kan omprövas.

Att du inte fått svar på ditt senaste meddelande
Enligt förvaltningslagen ska frågor från enskilda (t.ex. du som student) besvaras så snart som möjligt. Att du inte fått svar på ditt meddelande om att svaren kom från kurslitteraturen går alltså emot reglerna för statens förvaltning. Det finns dock inte någon lagstadgad tid inom vilken en examinator är skyldig att svara, möjligtvis har du inte fått svar än p.g.a. att examinatorn går igenom din motivering. Förr eller senare har du rätt att få svar på din fråga.

Vad du bör göra
Det du kan göra är alltså, tyvärr, endast att begära omprövning av ditt betyg med motiveringar som visar att beslutet är uppenbart oriktigt. Ditt betyg kommer aldrig kunna sänkas genom en omprövning, därför finns det egentligen ingen risk i att begära omprövning.

Angående bristen på svar på ditt meddelande bör du påminna examinatorn om ditt meddelande (även om dennes skyldigheter att svara och dina rättigheter att begära omprövning, ifall du finner det nödvändigt).

Om du har frågor angående mitt svar ber jag dig att skicka dessa till min mail jonas.wester@lawline.se. Alternativt höra av dig per sms till 070-32 877 32.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning

Jonas WesterRådgivare