Hög temperatur i bostadsrätt

Hej!

Min dotter har köpt en nyproducerad bostadsrätt via överlåtelse från föreningen. Sedan inflyttning i december 2017 ligger dygnsmedeltemperaturen i lägenhetens sovrum mellan 24-29 grader oavsett årstid och mellan 23-28 grader i hallen. Felet är påpekat till såväl föreningens styrelse, förvaltare och byggföretag men fortfarande kvarstår problemet och motparterna hävdar att dom nu inte kan göra mer och att vi får acceptera 24 grader.

I ekonomiska planen står "Uppvärmning: Fjärrvärme, värmesystem via uppvärmd tilluft där föreningen lämnar 21 grader till lägenheten."

I dokumentationen som tillhör lägenheten står "Rumsregulatorn mäter temperatur och reglerar ett värmebatteri som förser din lägenhet med uppvärmd luft. I vanliga fall ska regulatorn peka åt vänster "kl 9". Då får du ca 21-22 grader."

Vad kan vi göra som nästa steg för att få problemet åtgärdat? Jag anser att 24 grader som lägsta temperatur i sovrummet inte är vad man kan förvänta sig av en nyproducerad lägenhet och att det sänker värdet och standarden på lägenheten.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår av din fråga att din dotter köpt en bostadsrätt, därför blir bostadsrättslagen (BRL) tillämplig.

Vem är ansvarig för vad i en bostadsrättslägenhet?

Bostadsrättsföreningen ska se till att lägenheten är i brukbart skick när en ny ägare tillträder lägenheten (7 kap. 1 § BRL). Bostadsrättshavaren ansvarar, på egen bekostnad, för att hålla lägenheten i gott skick (7 kap. 12 § BRL). Om bostadsrättsföreningen har försett lägenheten med ledningar för avlopp, värme, gas, elektricitet och vatten och dessa tjänar mer än en lägenhet. Det gäller även ventilationskanaler (7 kap. 12 § 2 stycket BRL).

Bostadsrättsföreningen ansvarar enligt Bostadsrättsägarnas Riksförbund för värmeelement inklusive ventil och termostat, in- och utgående värmeledningar etc. Kanaler för ventilation, ledningar, rökkanaler och ventilationskanaler som föreningen har försett lägenheten med och som tjänar flera lägenheter, är i princip föreningens ansvar (mer information hittar du >>här<<).

Om det är för varmt i lägenheten

Enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer ska temperaturen inomhus vara mellan 20-23 grader. Temperaturen bör inte understiga 18 grader och bör inte överstiga 26 grader på sommaren. Under kortare perioder under sommaren får temperaturen uppgå till högst 28 grader. Vad som menas med kortare period är dock inte fastställt (mer information hittar du >>här<<).

Vad ni kan göra nu

Om det är ett återkommande problem, att lägenheten är för varm, rekommenderar jag att ni tar kontakt med bostadsrättsföreningen. Om föreningen inte åtgärdar problemet kan ni kontakta miljö- och hälsoförvaltningen i kommunen.

För mer information kan ni besöka Hyresnämndens hemsida. Ni kan även ta kontakt med nämnden om ni inte lyckas komma överens med bostadsrättsföreningen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Emilia SimuRådgivare