Hjälp vid frihetsberövande

Följande har hänt. Blev hämtad i hemmet 29/6 - 2016 av 2 st kriminalare och 2 st polismän som som anhöll mej och tog med mej ner till polisstationen i Sveg. Dom la beslag på min privata mobil, läsplatta , dator samt företagsmobilen. Är nedbruten och helt oskyldig till det brott som jag blivit anklagad för , även min fru har varit på förhör om detta och mår inte bra! Brottet ska tydligen vara sextrakasserier på en minderårig kille samt mordhot på hans mor enligt kriminalarna ! Vet inte när det ska ha skett eller fått tagit del av bevisföringen.

När frun var på besök idag så sa dom att utredningen pågått sedan november 2015, till mej sa dom inget om detta! Känns som nån fejkat till detta, och nu måste dom ta in nån som råkar heta Kenth.

Familjen mår väldigt dåligt av det som hänt , och återigen helt oskyldig till detta.

Hur ska vi agera?

MVH

Kenth

Lawline svarar

Hej!

Tråkigt att det har blivit som det har blivit! Förstår att det inte är någon lätt situation du har hamnat i. Det enda du kan göra i nuläget är i princip att ta kontakt med din försvarare om det nu är så att du har blivit häktad eller åtalad för brottet i fråga. Din försvarare kan sedan hjälpa dig att reda ut situationen då det inte finns så mycket annat du kan göra om du är anhållen/häktad/åtalad. Om det sedan visar sig att du går fri så kan du söka ersättning för det lidande som ditt frihetsberövande har inneburit för dig. Ersättning söker du hos Justitiekanslern(här).

Hoppas att det löser sig för dig!

Vänligen,

Alexandra KristoferssonRådgivare