Hitta förarbeten

Hej!

Jag vill veta var jag kan hitta ett lagförarbete som det hänvisas till ett ärende ? Hur man kan man läsa/hitta lagförarbetena.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I princip alla nya förarbeten publiceras på nätet. På Regeringskansliets hemsida är t.ex. propositioner sökbara och du kan då välja att läsa dokumenten i PDF-format.

Eftersom jag inte vet exakt vilket förarbete du letar efter så kommer jag hänvisa till en samlingssida (klicka här) som har länkar till olika typer av förarbeten. På samlingssidan väljer du t.ex. om du vill hitta en proposition eller en SOU. Därefter kan du sedan söka upp just det förarbete du är intresserad av.

Om du inte skulle hitta just det förarbete som du letar efter så kan du skicka en ny fråga till oss så ska vi försöka hjälpa dig närmare. Ange i så fall ett namn eller nummer på det förarbete du letar efter.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare