Hindrar testamente om"orubbat bo" att skulder utbetalas?

En person jag lånat pengar till skriver så här:

"Enligt testament så sitter vi i "orubbat bo" tills båda är borta, då betalas skulderna och resterande delas lika mellan barnen".

Gäller detta eller kan jag få tillbaka pengarna när låntagaren dött?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Testamente om "orubbat bo" innebär att testatorns barn får ta ut sin arvslott först efter att den efterlevande maken dött. Det innebär alltså en rätt för maken att "förvalta" kvarlåtenskapen. När den efterlevande maken dör får barnen rätt till en kvotdel genom så kallat efterarv. Ett testamente om orubbat bo påverkar inte det faktum att skulder räknas av efter att en person dör.

Du har alltså rätt till pengarna från dödsboet då att låntagaren dött, trots testamentet.

Hoppas att svaret är till hjälp och tveka inte att höra av dig ifall du har några fler frågor!

Vänligen,

Maia Bishop

Lawline RådgivareRådgivare