FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt04/12/2018

Hindrar den svenska lagstiftningen att svenska medborgare bygger hus i andra länder?

Hej, kan jag som svensk medborgare med kärlek till Nepal köpa mark och bygga mig ett litet hus där?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan du köpa mark i Nepal och bygga ett hus där?
Enligt den svenska lagstiftningen finns inga direkta hinder för dig som svensk medborgare att bygga hus i ett annat land, därför kan du enligt den svenska lagstiftningen kunna bygga dig ett hus i Nepal.

Du behöver däremot se till hur lagstiftningen i Nepal ser på att svenska medborgare kommer och bygger på nepalesisk mark. Dessvärre har vi här på Lawline svårt att hjälpa till med hur utländsk lagstiftning ser ut. Det du kan göra är att vända dig till en juridisk rådgivare i Nepal som hjälper dig med deras lag.

Stort lycka till med husdrömmarna!

Vänliga hälsningar

Alicia AbreuRådgivare