FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott15/05/2021

Hets mot folkgrupp? Hur många personer behöver nås av ett meddelande eller uttalande för att det ska vara fråga om hets mot folkgrupp?

Hej!

En person skriver något främlingsfientligt till en annan person via internet. Den personen visar sedan meddelandet till max 2 andra personer, ingen annan än dessa ser meddelandet. Räknas detta som hets mot folkgrupp? Hur många personer behöver meddelandet spridas till innan det är brottsligt?

Sedan undrar jag om det stämmer att det inte är hets mot folkgrupp ifall ett meddelande stannar mellan endast två personer?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Så som jag förstår din fråga så har en person (A) skrivit ett främlingsfientligt meddelande via internet direkt till en annan person (B). B har sedan visat meddelandet för två andra personer. Utifrån dessa omständigheter kommer jag att svara på dina frågor.

Hur många personer behöver ett främlingsfientligt meddelande nå för att det ska vara fråga om hets mot folkgrupp?
Det finns inget bestämt antal personer som måste ha tagit del av ett meddelande för att brottet ska aktualiseras. Av brottsbeskrivningen framgår att meddelandet ska ha spridits, 16 kap. 8 § brottsbalken. För att ett meddelande ska anses ha spridits krävs som utgångspunkt att i alla fall fler än ett fåtal personer ska ha nåtts av meddelandet. Det finns dock inget krav på att en stor mängd människor ska ha tagit del av meddelandet, det räcker att meddelandet har gjorts tillgängligt för en större grupp. Som exempel på ett spridande kan vara att någon gör ett inlägg i en större Facebook-grupp eller håller ett tal på allmän plats.

Med det sagt så har ingen av personerna du beskriver gjort sig skyldig till brottet hets mot folkgrupp.

Kan det vara fråga om hets mot folkgrupp om ett meddelande stannar mellan två personer?
Om meddelandet har skickats privat kan det inte bli fråga om hets mot folkgrupp. Personen som skickar meddelandet kan dock ha gjort sig skyldig till brottet förolämpning, 5 kap. 3 § brottsbalken. För att förstå logiken bakom kriminaliseringen av hets mot folkgrupp kan det vara bra att veta hur brottet kategoriseras juridiskt. Brottet kategoriseras som ett brott mot allmänheten. Detta innebär att skyddsintresset bakom kriminaliseringen av har varit allmänheten och inte den eller de individer som faktiskt tar del av meddelandet. Med "skyddsintresse" menas helt enkelt det intresse som lagen finns till för att skydda.

Sammanfattning:
* Ett privat meddelande kan aldrig vara hets mot folkgrupp. Det kan däremot utgöra en förolämpning.
* Meddelandet eller uttalandet måste ha spridits till fler än ett fåtal personer.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om inte är du är alltid välkommen att skicka in en ny fråga till oss.

Med vänlig hälsning,

Zacharias GlavåRådgivare