Hemvistkravets omfattning i tid

Om man vill ansöka om svenskt medborgarskap men inte kan styrka sin identitet, ser jag lagtexten säger att en person kan bli svensk medborgare "endast om han eller hon sedan minst åtta år har hemvist här i landet och gör sannolikt att den uppgivna identiteten är riktig". Jag undrar vilken tid som räknas som "hemvist i landet"? Räknas det från att man ansökte om asyl eller räknas det från att man fick uppehållstillstånd? Eftersom det kan skilja flera år mellan de tidpunkterna.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kraven för att bli svensk medborgare framgår av 11 § medborgarskapslagen. En utlänning kan alltså bli svensk medborgare efter ansökan, om han/hon har:

1. styrkt sin identitet (normalt genom pass eller annan godtagbar identitetshandling),

2. permanent uppehållstillstånd i Sverige,

3. bott i Sverige under viss tid (för nordiska medborgare är det 2 år, för flyktingar 4 år och för övriga utlänningar 5 år), och

4. levt ett skötsamt liv i Sverige och kan förväntas fortsätta på detta vis.

Din fråga berör punkten 3, dvs. kravet på hemvist. En utlänning anses ha haft hemvist i Sverige från den tidpunkt då han/hon ansökte om uppehållstillstånd för bosättning, och denna ansökan beviljades (godkändes).Vistelsen i Sverige måste alltså ha varit laglig. Även om du bott i Sverige under en viss tid, räknas alltså denna tid inte med enligt punkten 3, om du varit utan uppehållstillstånd.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1 699 kr kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Niki Moini MostofiRådgivare