Hemvistkravet och kravet på hederligt levnadssätt för svenskt medborgarskap

hej

jag kom till sverige 2010 och det var med familjen som arbetstillstånd och fick avslag och vi överklagade

och det tog några år och det vart ändå avslag så för 4år jag och min tjej gifte vi oss och fick 2år förlägt uppehållstillstånd och i juni 2018 fick jag permanent uppehållstillstång,jag sökt svenskmedborgarskap,

jag varit dömd tidigare och fick skyddstillsyn.jag varit i sverige 8år nu,så min fråga är räknar dom tiden sen dag ett jag kom till sverige eller bara den tiden jag fick permanentuppehålltillstånd

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om svenskt medborgarskap finns i lag om svenskt medborgarskap (medborgarskapslagen).

Vad krävs för att bli svensk medborgare?

Kraven för att bli svensk medborgare framgår av 11 § medborgarskapslagen. En utlänning kan alltså bli svensk medborgare efter ansökan, om han/hon har:

1. styrkt sin identitet (normalt genom pass eller annan godtagbar identitetshandling),

2. permanent uppehållstillstånd i Sverige,

3. bott i Sverige under viss tid (för nordiska medborgare är det 2 år, för flyktingar 4 år och för övriga utlänningar 5 år), och

4. levt ett skötsamt liv i Sverige och kan förväntas fortsätta på detta vis.

Din fråga berör punkten 3, dvs. kravet på hemvist. En utlänning anses ha haft hemvist (bott) i Sverige från den tidpunkt då han/hon ansökte om uppehållstillstånd för bosättning, och denna ansökan beviljades (godkändes). Vistelsen i Sverige måste alltså ha varit laglig. Även om du bott i Sverige under en viss tid, räknas alltså denna tid inte med enligt punkten 3, om du varit utan uppehållstillstånd.

En till fundering som uppkommer här är punkten 4, dvs. om att du ska ha levt ett skötsamt liv i Sverige. Enligt den punkten uppkommer en s.k. karenstid om du döms för ett brott i Sverige, dvs. du måste vänta en tid innan du kan bli svensk medborgare. Hur länge du måste vänta beror på det aktuella straffet. Du har dömts till skyddstillsyn, vilket enligt Migrationsverket innebär att du kan ansöka om svenskt medborgarskap tidigast 4 år från den dag skyddstillsynen började.

Sammanfattning

Kravet på hemvist innebär att du måste ha lagligen bott i Sverige under en viss tid. Jag förstår inte riktigt när du för första gången beviljades uppehållstillstånd, men din bosättning i Sverige räknas alltså från denna tid. Notera dock att, om du begått brottet i Sverige, en karenstid på minst 4 år måste löpa innan du kan ansöka om att bli svensk medborgare.

För ytterligare information råder jag dig att ta kontakt med Migrationsverket.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Niki Moini MostofiRådgivare