Hemvist i Sverige innebär att man stadigvarande bor i Sverige

Hej!

Jag är dansk medborgar och jobbar i Danmark men har bott i Sverige i mer än 30 år. Jag funderar på att söka svenskt medborgarskap men funderar över det här med 'hemvist i Sverige'. Vad innebär detta egentligen? Kan jag få avslag på min ansökan pga detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att få svensk medborgarskap efter ansökan är det vissa krav man måste uppfylla. Av dessa är ett krav att man måste ha haft sin hemvist i Sverige i ett antal år. För danska medborgare gäller det att man har haft hemvist i Sverige i 2 år (11 § lag om svenskt medborgarskap). Att ha hemvist i Sverige innebär att man varit bosatt stadigvarande i Sverige och att man har för avsikt att bo kvar i Sverige. Det är alltså inte nödvändigt att jobba i Sverige utan det viktiga är var man är bosatt. Har du alltså bott i Sverige i 30 år borde du ganska lätt uppfylla detta krav.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare