FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott26/12/2019

Hemmagjord försvarsspray?

Hej,

Jag och en kompis ska tillverka en försvarsspray av vår chilisås. Kan vår chilisås bli så stark att den klassas som pepparspray och kräver licens?

Spray kommer användas i nödvärn eller matlagning...

Trevlig jul.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det är en intressant fråga, och svår att besvara då den hamnar lite i en gråzon.

När det gäller pepparspray så hamnar vi i vapenlagen. Där står det att det som gäller skjutvapen även gäller för tårgasanordningar och andra till verkan och ändamål jämförliga anordningar. Där faller alltså pepparspray in, och även andra anordningar som har liknande verkan, ändamål och jämförliga anordningar.

Dessa kräver då alltså att man har licens för dem.

Sen finns det även andra sprayer, så kallade försvarsspray som man kan köpa online, för dessa så krävs det ingen licens.

Så när det gäller er "chilispray" så är det svårt att avgöra. Skulle ni ha den i tryckluftsburk, alltså som en pepparspray så finns det väl en risk att den skulle kunna klassas som en sådan anordning. Detta kräver väl då också att den är så pass stark/farlig att det skulle behövas licens.

Som sagt är det inte helt lätt att besvara denna fråga, det skulle snarare vara upp till en domstol att avgöra detta om ni ens skulle hamna där, och då är det ju ett brott mot vapenlagen där minimistraffet är böter och max 6 månader fängelse för ringa vapenbrott.

Hoppas ni i alla fall fick lite vägledning i er fråga så kan ni göra en egen bedömning.

God jul och gott nytt!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare