Hela arvet efter vår faster har gått till min bror.

Min morbror har gått bort. Hans mor, dvs min mormor, är kvar i livet men har avsagt sig arvsrätten. Kvar finns två syskon, min mamma som är gift och har tre barn (maken är inte pappa till barnen) samt en andra morbror som är gift utan barn. Det visar sig att hela arvet har gått till min bror. Kan jag och min syster disputera arvet? Vad har vi för rättigheter i den här situationen?

Lawline svarar

Hej!

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din morbror, som hade inga barn, hade två syskon, ett av syskonen hade tre barn, en av dessa barn har fått hela arvet efter den avlidne. Jag ska redogöra först för den arvsordningen i vilken du skulle kunna få arv enligt svensk lag och sen komma med ett förslag om vad du kan göra i din situation.

Enligt den legala arvsordningen (en ordning över vem som får ärva och när) är det den första arvsklassen som ärver efter det avlidna. Den första arvsklassen består av den avlidnes barn samt barnbarn och det finns inga i den här fallet. Därför går man vidare till den andra klassen (ärvdabalken 2 kap 1 §).

Den andra klassen består av avlidnes föräldrar, syskon och syskonbarn. Eftersom din mormor avsagt sig arvet skulle den fördelas mellan din mor (50%) och hennes bror (50%). Om din mor har avsagt sig arvet till förmån för sina barn skulle du och dina syskon dela jämt på hälften av det hela arvet, andra hälften skulle tillfalla din morbror (ärvdabalken 2 kap. 2,3 §).

Din bror har fått hela arvet.

Det finns i så fall bara två tänkbara förklaringar till varför din bror har fått hela arvet.

Den ena är att din bror har fått all förmögenhet som en gåva och den andra är att han har fått den genom ett testamente. Det går tyvärr inte att på förhand bedöma era chanser att lyckas med omfördelningen av arvet eftersom det inte finns tillräckligt information.

Det du kan göra är:

Att reda ut om det finns ett testamente eller ett gåvobrev, ochAtt återkomma till Lawline och ställa en ny fråga med kompletterade uppgifter, ellerBoka en tid hos en av våra jurister för att bedöma de kompletterande uppgifterna samt att få hjälp med att klandra eventuellt testamente eller gåvobrev.

Hoppas att du har fått svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar,

Orysia SichRådgivare