Hel- och halvsyskons arvsrätt

Vi är 5 helsyskon och ett halvsyskon som skall dela på ett arv efter min bror.

Familjeutredning är avklarad. Låt oss säga att det handlar om 650.000:-.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Syskons arvsrätt regleras i 2 kap ärvdabalken, lagen hittar du här.

Om arvlåtaren, alltså din bror, inte har några barn är det föräldrarna som ärver hälften var av arvet (2 kap 2 § 1 st). Eftersom det inte verkar finnas några föräldrar i ert fall så är det ni syskon som ska ärva (2 kap 2 § 2 st). Är båda föräldrar avlidna så ärver helsyskon från båda föräldrars andelar. Ett halvsyskon ärver bara från sin förälders andel (2 kap 2 § 3 st).

Om vi antar att ni sammanlagt ska dela på ett arv på 650 000 kr så ska arvet fördelas enligt nedan. Nu vet jag inte på vilken sida halvsyskonet finns men jag lägger in denne på pappans sida i exemplet.

Fördelning arv:

650 000 / 2 = 325 000 kr

Mamma: 325 000 kr

Helsyskon 1-5: 325 000/ 5 = 65 000 kr vardera

Pappan 325 000 kr

Helsyskon 1-5 + halvsyskon: 325 000/ 6 = 54 167 kr vardera.

Varje helsyskon kommer sammanlagt att ärva: 65 000 + 54 167 = 119 167 kr

Halvsyskonet ärver: 54 167 kr.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lisa NaudotRådgivare