Hävning av köp - Specialtillverkad vara

Hej!

Min son beställde från Inet delar till dator som Inet byggde ihop till en dator. Kostade ca 14 000,- .

Efter att Johan fått datorn fungerade den i ca 1 timme sedan gick jordfelsbrytaren. Johan skickade tillbaka datorn för reparation, nätaggregatet byttes. Johan fick hem datorn och efter att använt den i ca 5 minuter gick säkringen. Johan ska nu återigen skicka datorn. Min fråga gäller kan man häva ett köp på en dator som är specialbyggd? jag har fått besked att man inte kan det men vill veta säkert. Hur gör man med detta ärende?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det går att häva köpet trots att datorn är specialbyggd. Då din son är en konsument(en kund som köpt en vara) som har köpt av en näringsidkare(Inet, alltså själva affären) blir en lag som heter konsumentköplagen(KköpL) tillämplig.

Enligt 29 § KköpL så får din son häva köpet, om det är av "väsentlig betydelse" för honom. Det innebär att det ska finnas särskilda anledningar till att få häva köpet istället för att få prisavdrag, ersättning eller liknande. När det är en specialbyggd vara så blir kravet högre för att få häva köpet.

Kravet är högre för att det är ett större problem för Inet att häva köpet när det är en specialbyggd dator, än om det vore en standarddator. En standardvara som masstillverkas kan en annan kund köpa senare. En specialbyggd dator kan inte lika lätt säljas vidare. Så kan Inet återigen avhjälpa felet, alltså att datorn skickas tillbaka och de reparerar den, ska det i första hand tillämpas. Däremot skulle det kunna vara så att om det återigen uppstod ett fel, så skulle hävning av köpet vara lättare att uppnå.

Men sammanfattningsvis så har din son rätt till att kunna få häva köpet på även en specialbyggd vara. Det är lite högre krav för att få göra det dock.

Jag hoppas att det här svaret hjälpte dig! Har du några frågor, är du mer än välkommen att kommentera här nedanför.

Vänligen,

Moa BodinRådgivare