Hävning av hyreskontrakt?

Hej,

För ett par månader sedan skrev jag under ett tillsvidare-kontrakt till ett omöblerat rum i kollektiv. Nu har hyresvärden sagt upp kontraktet, vilket innebär att jag kommer behöva flytta ut tre månader efter tillträde. Jag har inte flyttat in än, och vill gärna slippa det. Har jag rätt att bryta hyreskontraktet redan nu, i och med att grundförutsättningarna som vi kommit överens om ändrats?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag ser dessvärre ingen enkel väg ut för dig i och med att du har ingått ett hyreskontrakt med hyresvärden. Ert hyreskontrakt är ett avtal som är lika bindande som vilket annat avtal som helst. Föreskriver hyreskontraktet en uppsägningstid på tre månader så gäller det (se 12 kap. 3, 4 §§ Jordabalken). Du ska naturligtvis inte tvingas att flytta in, men du kommer antagligen måsta betala hyra under den tiden som uppsägningstiden löper.

För att du helt ska kunna bryta din förpliktelse att betala hyra till hyresvärden så krävs det ett hävning av hyreskontraktet. En sådan hävning, från din sida, kräver att hyresvärden har gjort sig skyldig till ett väsentligt kontraktsbrott (se 12 kap. 42-44 §§ Jordabalken). Problemet är att jag inte kan se några som helst omständigheter i din fråga som tyder på att något sådant kontraktsbrott har skett. Således har du ingen laglig rätt att bryta ert hyreskontrakt.

Mvh

Fredrik RisingRådgivare