FrågaAVTALSRÄTTAvtal22/10/2018

Hävning av båtköp

Vi köpte en båt av en privatperson, för en tid sedan i befintligt skick.Vi bytte vår båt, med säljaren och fick lägga 200 000 kr i mellanskillnad.Det värsta av allt med köpet är att han sålt den som en 2002:a, men det är en årsmodell 2001.Båten annonserades som en 2002 och såldes som en 2002:a.Det är en hel del skillnader på 2001 och 2002, har vi upptäckt nu i efterhand.Dels skulle vi beställa nya kapell till båten, men det går inte till 2001 utan bara till 2002. Det gör att vi måste göra om en hel del på båten för att kunna använda det "nya" kapellet.Fabriken som ska tillverka kapellet upplyste oss att båten är tillverkad i april 2001, när de fick skrovnumret.Det vi undrar är, vad gäller egentligen juridiskt när båten är en 2001 men såld som 2002?Pengamässigt borde det göra en hel del.Känns för övrigt jättedåligt, känns som vi blivit ordentligt lurade.Vi har skickat sms fram och tillbaks med säljaren och förklarat vårat missnöje med affären.Han anser att han inte gjort något fel och tycker att affären är avslutad och att han har gjort rätt från sin sida och har inte för avsikt att kommentera detta ytterligare.När vi skulle skriva papper med honom så skulle han fylla i skrovnumret, vilket vi fick leta fram och då påpekade vi att skrov.nr slutade med en 1:a, och frågade då honom om det är en 01:a, då sa han nej och skrev i kontraktet årsmodell 02.Kan vi kräva pengar tillbaks?

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då du har köpt båten av privatperson är köplagen (KöpL) tillämplig.

Eftersom att säljaren uppgav att båten var från 2002 men den var från 2001, avviker båten från vad som var avtalat, vilket enligt köplagens mening, ska anses som fel, 17 § 1 st. KöpL.

Eftersom att ni har meddelat honom om felet, har ni uppfyllt er reklamationsskyldighet, enligt 32 § KöpL. Då ni vill kräva tillbaka pengar, är hävning den aktuella åtgärden, detta betyder att du ska återlämna båten och säljaren ska ge tillbaka pengarna.

För att hävning ska vara aktuellt, krävs det att felet är av väsentlig betydelse, samt att säljaren insåg eller borde insett detta, 39 § KöpL. Då det skiljer sig en hel del mellan båtmodeller gällande årtal, borde detta anses vara ett väsentligt fel. Vidare går det att argumentera för att säljaren borde ha insett detta. Jag skulle råda er att återigen ta kontakt med säljaren och meddela säljaren om detta. Ifall ni önskar kan du vända dig till oss igen, så kan vi hjälpa dig att gå vidare med ärendet.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen åter.

Med vänlig hälsning,

Filip BraunRådgivare