Hävning av avtal

FRÅGA
Hej - jag har en tvist gentemot en hantverkare gällande en badrumsrenovering. Under pågående renovering upptäckte jag bland annat ett fel i uppviket runt handfatsröret - våtrumsmattan var trasig och vatten kunde läcka fritt in. Hantverkaren försökte lösa det genom en minst sagt annorlunda lösning vilket gjorde mig misstänksam och gjorde att jag beställde en tätskiktsbesiktning. Besiktningsprotokollet visade 7 anmärkningar varav flera av allvarlig karaktär och varav några som hantverkaren borde upplyst mig om vid projektets början. Jag reklamerade renoveringen dagen efter (konsumentjänstlagen) eftersom uppdraget uppenbarligen inte är fackmässigt utfört. Efter tvist om hur felen skulle kompenseras och rättas till så anmälde jag dem till ARN. Nu vill de trots allt gå med på hävning av avtalet så att jag kan gå till annan entreprenör som gör om hela jobbet från början. Hur är det viktigt att vår överenskommelse om hävning är utformad och formulerad så att jag inte riskerar något i efterhand från deras sida? Jag litar inte på dem och är orolig för om jag missar någon viktig formalia att de försöker sätta dit mig på något sätt. Jag tänker att deras syfte är att jag ska dra tillbaka min anmälan hos ARN för att sedan ändra strategi när så väl blivit gjort. Borde jag rent av låta anmälan ligga kvar och låta ARN lösa tvisten?Hoppas ni har tid och möjlighet att svara. Tack på förhand!
SVAR

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag för står dig som att du vill veta hur du ska häva avtalet och känna dig säker på att de inte kan komma undan samt hur du ska tänka kring Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Jag förkortar konsumenttjänstlagen till KtjL.

Hävning av avtal

Som konsument har du rätt att häva avtalet om omständigheterna i lagen är uppfyllda (21 § stycke 2–4 KtjL).

Vid hävning så krävs det att du har meddelat din motpart, alltså hantverkaren eller liknande, att du vill häva avtalet. Det finns inga formkrav för hävning vilket innebär att den är giltig även om den ex inte har skett skriftligt.

Skulle någonting hända och det skulle bli fortsatta problem så är det fördelaktigt att du gör hävningen skriftligen, då detta gör det enklare om du behöver bevisa att de har godkänt den eller liknande. Det är ofta svårare att bevisa någonting om det endast har skett muntligt.

Sammanfattning

Tydlighet är alltid bra och om du gör hävningen skriftlig och är tydlig så ska det inte ställa till problem. Om du vill låta ARN lösa tvisten är en rent personlig fråga som du får avgöra själv och jag kan tyvärr inte avgöra den åt dig genom juridisk rådgivning.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Kajsa Svensson
Fick du svar på din fråga?
Senaste besvarade frågorna inom Konsumenttjänstlagen (409)
2021-01-07 Prisökning från preliminär prisuppgift – vad är skäligt pris?
2020-12-27 Kan jag kräva att fel i tjänst på lös sak åtgärdas efter 10 års tid?
2020-12-18 Måste kunden betala för tilläggsarbete?
2020-12-18 Rätt att hålla inne betalning vid fel i tjänst

Alla besvarade frågor (88210)