Häva läkarbesök på grund av fel?

Hej,

min son (19 år) mår dåligt och var på ett läkarbesök hos en specialist i december. Jag tilläts under största delen inte komma in av läkaren trots min sons önskan om det. Kom in på slutet då läkaren rekommenderade att ta blodprov dagen efter för undersöka vidare. för en kostnad av 1466kr. Vi sa ja och betalade i mötet.

Dock direkt när vi lämnat rummet så fick jag från min son förstå hur illa mötet hade varit och vi avbokade då direkt labbprovet både muntligen i receptionen och skriftligen via email, inkl begärde återbetalning.

Trots påminnelser så vägrar läkaren återbetala. Säger att han inte har öppet köp.

Jag behöver hjälp och vägledning till hur jag ska bemöta detta.

Har jag rätt att få pengarna tillbaka? vad ska jag hänvisa till? Finns juridiskt stöd?

Kan ni formulera ett krav? som skickas från er som jurister?

Jag kommer även att ivo-anmäla läkaren för det fruktansvärt dåliga bemötande min son fick uppleva.

Hoppas på er snabba hjälp!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer nedan att redogöra för vad som gäller rättsligt och därefter kort sammanfatta vad jag kommer fram till.

Avboka läkartid

Redan vid tillfället då ni tackade ja till provtagningen så uppstod bundenhet till ett avtal. Frågan som uppstår är därför om ni kan frånträda avtalet och få pengarna återbetalda. Jag utgår ifrån att det inte har avtalats om betalning vid avbokning etc. Skulle det vara gjort kan det ändå finnas möjligheter att vinna framgång med den argumentation som jag nedan anför, eftersom den utgår ifrån ståndpunkten att tjänsten är felaktigt utförd. I första hand gäller dock de villkor som finns i ett eventuellt avtal.

Det finns lagstiftning som medför att konsumenter inom en rad områden åtnjuter ett särskilt skydd när de rättshandlar med näringsidkare. I konsumenttjänstlagen (KtjL) regleras med vissa undantag arbete på lös sak och fast egendom samt förvaring (1 §). Däremot omfattas exempelvis inte tjänster inom hälso- och sjukvårdsområdet, socialtjänster eller utbildningstjänster. Det finns i svensk rätt inte heller någon annan direkt tillämplig lagstiftning avseende det obligationsrättsliga förhållandet mellan parterna vid avtal rörande behandling av människor. Högsta domstolen har dock i NJA 2011 s. 600 uttalat att lagen kan tjäna som vägledning även när det är fråga om behandling av människor. I fallet var det fråga om en tandvårdstjänst, och eftersom det slags läkarbesök som du beskriver ligger relativt nära detta så gör jag bedömningen att det finns möjlighet att argumentera för att lagen också kan fungera som vägledning i ert fall.

Först och främst ska man då betrakta hela läkarbesöket som ett och samma avtal. Med andra ord är då det tillkommande läkarbesöket (provtagningen) en tilläggstjänst till det ursprungliga avtalet. Eftersom tjänsten inte har utförts fackmässigt och med tillbörlig omsorg är den därför att betrakta som felaktig (9 och 4 § KtjL). Därför har ni också rätt att häva avtalet (16 och 21 § KtjL). Detta på grund av att det finns skäl att anta att återstående del av avtalet inte kommer utföras utan väsentligt fel för patienten (21 § tredje stycket KtjL). I detta led kan argumentation om patientens tillit för läkaren användas för att styrka er rätt. Effekten av hävning är att näringsidkaren inte har rätt till ersättning för återstående del av avtalet (23 § KtjL).

Sammanfattning och råd

Det finns ingen direkt tillämplig lagstiftning på denna situation. Däremot finns det praxis som stödjer att konsumenttjänslagen kan vara vägledande även vid tjänster på/ behandling av människor. Jag hade därför rekommenderat dig/er att argumentera för att tjänsten är felaktig på grund av bristande omsorg och fackmässighet samt att argumentera för att detta medför att resten av tjänsten också troligtvis skulle utföras med väsentligt fel för patienten. Detta skulle då ge er rätten att häva återstoden av avtalet och således befrias från att betala resten.

Om ni vill ha hjälp med kravbrev från en jurist samt att ta fram de exakta argumenten som kan användas utifrån just er situation så kan jag varmt rekommendera en av våra duktiga jurister på Lawlines juristbyrå. Är du intresserad av detta eller om du har några frågor om mitt svar så får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!

Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare