FrågaAVTALSRÄTTAvtal19/04/2016

Häva avtal - väsentlig prisskillnad

Hej!

Vi fick hem ett erbjudande i brevlådan (adresserat till oss) från Bahnhof om att installera fiber för 14 000:- "Grattis! Du kan nu få billigare fiber än dina grannar" stod det på framsidan.

I materialet fanns det en beställningsblankett att fylla i och skicka in. Jag gjorde det och fick en bekräftelse efter ett par dagar. Två veckor senare skickar de ett mail och meddelar att de inte kan installera fiber hos mig för 14 000:- utan kostnaden kommer att bli 25 000:-. De säger att jag måste godkänna den nya kostnaden innan de fortsätter, annars makulerar de beställningen. Jag hävdar att vi har ett avtal att de ska installera för 14 000:- men de hänvisar till att det bilvit något missförstånd mellan dem och Scanova som utför installationen och att det i mitt område kommer kosta 25 000:-. De hänvisar också till att de har reserverat sig mot eventuella tryckfel och prisförändringar.

Som jag förstått det kan de inte reservera sig för sådana stora prisförändringar, det är ju ett avtal vi ingår. Har jag rätt att få installationen utförd för 14 000:- eller ska jag acceptera att de höjer priset med 11 000:-?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Gällande lag på området är Avtalslagen, AvtL, som du hittar här. Avtalsbundenhet bygger på en princip som kallas för "anbud-accept"-principen. Det innebär att det för att ett bindande avtal ska komma till stånd måste ha skett ett anbud och en accept på anbudet, det följer av 1 § 1 kap AvtL. Precis som du säger så har det skett i ditt fall. Anbudet skedde i form av att du fyllde i beställningsblanketten och accepten utgjordes av bekräftelsen vilket alltså innebär att ett avtal har kommit till stånd. Principen pacta sunt servanda säger att avtal ska hållas vilket alltså innebär att Bahnhof gör ett avtalsbrott genom att avvika från avtalet och inte längre kunna erbjuda priset 14 000 :-.

Sammanfattningsivs har du rätt att få installationen utförd för 14 000 :- och om din motpart inte kan leverera det så gör de sig skyldiga till ett avtalsbrott vilket innebär att du har rätt att häva avtalet eftersom det inte råder någon tvekan om att prisskillnaden på 11 000 :- är en väsentlig skillnad för dig.

För att du ska kunna få skadestånd, om du har lidit skada, behöver jag mer information om er situation och vad som har hänt. Behöver du vidare hjälp med det skulle jag råda dig att du vänder dig till info@lawline.se

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare