FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/08/2016

Häva avtal på förhand

Kan man häva ett bil leasing avtal efter 4 månader som skulle hållit på i 3 år.

Det är inga fel på bilen alls.

Det blir för dyrt för mig i månaden nu har jag upptäckt.

Tack på förhand.

Christian

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Relevanta bestämmelser för din fråga finns i konsumentköplagen (KKL) respektive avtalslagen (AvtL). 1 § AvtL ger uttryck för den välkända principen om att avtal ska hållas. I ditt fall har du ingått ett leasingavtal avseende en bil. Detta köp omfattas av KKL (1 § 1 st.). Lagen ger visserligen viss rätt för köparen att häva avtalet, men då förutsätts att det föreligger något fel på köpet och att säljaren inte avhjälper detta. Att köparen i efterhand inser att denne inte kommer ha råd att fullgöra avtalet är inte ett sådant fel som medför en rätt att häva avtalet för köparens del. Således ger KKL inte dig något stöd för att häva avtalet på förhand.

Emellertid är jag inte insatt i det specifika avtal du och bilfirman har ingått. Det är möjligt att det finns någon bestämmelse som reglerar situationen då köparen av någon anledning inte kan fullgöra avtalet. Det som kan hända om du häver avtalet utan giltig grund är att du gör dig skyldig till ett avtalsbrott, vilket i värsta fall kan medföra skadeståndsansvar. Men återigen känner jag inte till detaljerna i det specifika avtalet, vilket gör att mitt svar blir generellt utformat. Jag råder dig därför att ta kontakt med bilfirman och diskutera situationen med dem. Det är inte omöjligt att de är tillmötesgående och hjälper dig att komma fram till en lösning som passar er båda.

Hoppas du fick svar på din fråga! Lycka till!

Vänligen,

Desirée Wiberg HammarRådgivare