Har X körkort?

Jag undrar om XX har körkort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad gäller körkort är det en allmän handling, enligt 2 kap. 3 § tryckfrihetsförordningen (TF), och varje svensk medborgare har rätt att ta del av allmänna offentliga handlingar, 2 kap. 1 § TF. Jag kan dessvärre inte ge ett svar på om personen i din fråga har körkort eller inte. Det du däremot kan göra är att vända dig till Transportstyrelsen och begära ut uppgiften där.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Victoria NajafiRådgivare