Har vi rätt att ärva fastigheten min pappa bor i men inte äger?

Hej. Min pappa och hans sambo har varit tillsammans i ca 20 år. Han flyttade in i hennes villa som de gemensamt har renoverat under alla år. Huset har bytt fasad och invändigt ser det heller inte ut som förut. Vad gäller då de inte är gifta? Min pappa säger när jag frågat att självklart skulle hans barn (jag och min bror) ärva halva huset medan jag inte tror de stämmer för hon ägde det innan. Vad säger lagen om detta? tror inte de har skrivit något samboavtal. Om min pappa skulle gå bort innan hans sambo vad gäller då tex med huset? Är de gifta hade vi ju ärvt halva huset. När man bott tillsammans under så många år och gjort gemensamma inköp av möbler, renoverat mm har min pappa rätt att han äger halva huset nu då så mkt är gjort på huset eller har jag rätt som säger att hon äger huset och de borde skriva samboavtal för att vi barn från pappas sida skulle få ärva något.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din fråga gäller ett samboförhållande vilket regleras i sambolagen (SamboL).

Villan utgör inte samboegendom

Till samboegendom räknas sambors gemensamma bostad och bohag om egendomen förvärvats för gemensam användning (3 § SamboL). Eftersom din pappa flyttade in i sambons villa, som hon ägde sedan tidigare, räknas den i regel inte som samboegendom. Undantaget skulle vara om hon ägde den men köpte den för att hon och din far gemensamt skulle bo i den. Som utgångspunkt kan ni däremot ha att den inte utgör samboegendom, även om de renoverat den tillsammans.

Att fastigheten inte utgör samboegendom innebär att om din pappa och hans sambo skulle separera och det ska göras en bodelning kommer fastigheten inte att ingå i bodelningen.

Du och din bror ärver inte fastigheten

Den dag din pappa går bort kommer det att göras en bouppteckning i vilken hans tillgångar och skulder sammanställs. Den eventuella kvarlåtenskap som finns efter din pappa kommer du och din bror att ärva med hälften var (2 kap. 1 § Ärvdabalken). Undantaget är om det finns ett testamente som stadgar annorlunda.

Eftersom fastigheten står på din pappas sambo ingår den inte i hans kvarlåtenskap och ni kommer inte heller att ärva den. Ni kommer endast att ärva sådant som är tillgångar efter er pappa.

Ett samboavtal kommer inte att förändra situationen

Mellan sambor kan det skrivas ett samboavtal (9 § SamboL). Avtalet ger en möjlighet att avtala om att det inte ska ske någon bodelning mellan samborna, eller att viss egendom inte ska ingå. Som synes ger samboavtalet en möjlighet att undanta egendom från bodelning eller att bodelning inte ska ske alls. Däremot ger samboavtalet inte någon möjlighet att barn till ena sambon ska ha rätt att ärva egendom som inte tillhör sambon.

Alternativet är att din pappa skrivs in som ägare till fastigheten

Om din pappa och hans sambo gemensamt kommer överens om det kan hon skänka halva fastigheten till honom. Så kan ske genom ett gåvobrev. För ändamålet kan jag varmt rekommendera att Lawline erbjuder välskrivna gåvobrev till ett konkurrenskraftigt pris i vår avtalstjänst.

Om din pappa äger halva fastigheten kommer den att räknas in i hans kvarlåtenskap den dag han går bort och ni kommer att ärva hans del.

Vill du ha närmare rådgivning, alternativt om din pappa och hans sambo vill förändra ägandeförhållandena till fastigheten, är ni varmt välkomna att boka tid med någon av våra jurister. Vi erbjuder möten i våra lokaler i Stockholm, men även per telefon, e-post och Skype; det som passar er bäst!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare