Har vår hyresvärd rätt att inte återbetala den deposition som vi betalat?

Hej! Vi hyrde en villa i Stockholm i andra hand i ett år och i samband med det har vi erlagt deposition på 51000 kr (motsvarande 2 månadshyror). När husägaren kommit tillbaka och inspekterat huset hittade hon några "skador" på fastigheten. Det var 2 stycken 3-4 mm stora fläckar på handfatet som jag tror kan vara smuts enligt bilden, men hon säger att det inte gå att tvättas bort dem och hon måste byta ut hela handfatet. För detta vill hon ha 3000 kronor av depositionen. "Skador" i golvet var några fläckar vid altanen som jag tror kan vara smuts enligt bilden och den andra fläcken var inte orsakats av oss. Hon kallade det för grov slitage. Vidare var det en 6 x 3 cm skarvbit i golvet vid golvlisten vid diskmaskinen som har lossnat (antagligen att infästningen/limmet har släppt och absolut ej orsakats av vårdslöshet). För detta vill hon ytterligare ha 5000 kronor av depositionen. Någon protokoll gjordes inte vid inflyttningen utan vi fick åka och hämta husnycklarna på ett annat ställe. Är sådant beteende rimligt? Måste vi kontakta advokat för att reda ut det? Tacksam för ert svar.

Lawline svarar

Inledning

Hej!

Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline. Om du vill att jag ska utveckla någon aspekt av svaret är du välkommen att publicera en kommentar, alternativt mejla marcus.backstrom@hotmail.com.

Vad gäller generellt för depositioner i hyresförhållanden?

Det finns inga särskilda regler kring depositioner, varken i "hyreslagen" eller den relativt nytillkomna "privatuthyrningslagen". Ändå är det ett frekvent förekommande verktyg som hyresvärdar använder för att gardera sig mot skador orsakade av hyresgästen. Depositionen ska juridiskt hanteras som ett eget avtal, även om det ingår i hyresavtalet.

Det säger i princip sig självt att en deposition ska återbetalas vid hyrestidens utgång. Depositionen kan dock komma att reduceras eller helt förverkas om hyresgästen har försummat sin "vårdplikt" enligt 24 § hyreslagen. Enligt denna paragraf är hyresgästen betalningsskyldig för all skada som hen vållar genom försummelse eller vårdslöshet.

En viktig aspekt i sammanhanget är att det är hyresvärden som har bevisbördan för att hyresgästen faktiskt orsakat skadan. Ett blankt påstående om att hyresgästen varit försumlig eller vårdslös håller således inte vid en domstolsprövning.

Om hyresgästen och hyresvärden inte är på samma våglängd kan hyresgästen väcka talan mot hyresvärden i tingsrätten, med yrkandet om att depositionen ska återbetalas. I en sådan situation är det naturligtvis bra att kunna uppvisa ett avtal där det uttryckligen framgår att deposition erlagts och ska återbetalas vid hyrestidens slut.

Vad kan ni göra?

Min spontana bedömning är att er hyresvärd försöker tillgodogöra sig delar av depositionen på ett oschysst sätt. Förmodligen tänker hon att ni inte ska orka bråka och bara acceptera att depositionen inte till fullo återbetalas.

Om jag vore i era skor skulle jag upplysa hyresvärden om att det är hon som har bevisbördan för att skadorna (om det nu överhuvudtaget är skador) inte funnits där redan innan ni flyttade in. Lyckas hon inte med detta tycker jag ni ska göra ett rättsligt ärende av frågan. Detta sker rent praktiskt genom att skicka en stämningsansökan till tingsrätten på orten där villan är belägen. Väl där tror jag chanserna till framgång för er del är goda, då hon inte verkar ha särskilt mycket på fötterna.

Att inleda och driva en mindre rättsprocess är inte särskilt komplicerat. Likväl kan det vara klokt att konsultera en person med grundläggande kunskaper i processföring för att inte missa någon mer eller mindre väsentlig detalj. Mina duktiga och färdigutbildade kollegor på Lawline hjälper gladeligen till. Vill du ha fortsatt dialog med mig är jag som sagt tillgänglig per mejl.

Med vänlig hälsning,

Marcus BäckströmRådgivare