FrågaAVTALSRÄTTAvtal04/08/2018

Har tidigare ägare rätt att träffa hunden flera gånger i månaden?

Hej.

Jag köpte tidigare i år en valp där vi då skrev köpeavtal och kvitto. Nu ringer "uppfödaren" mig flera gånger i månaden och kräver att få träffa valpen.

I köpeavtalet så skrev hon att hon "önskar" att få träffa valpen i sitt nya hem och även att få bilder på Facebook, nu ringer hon och säger att hon minsann ska få träffa honom flera gånger i månaden enligt hennes avtal. När vi inte kunnat träffas så ringer hon och anklagar oss för att ljuga om att vi jobbar eller som när vi varit sjuka inte varit det för att hon inte ska få träffa valpen. Hon har enligt sig själv varit här och knackat på när vi inte varit hemma för att kolla oss.

Hur ska vi gå tillväga med detta? Kan hon verkligen kräva att få träffa honom flera gånger i månaden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vill förtydliga att dessa avtal är giltiga både som muntliga och som skriftliga (1 § tredje stycket avtalslagen).

Gemensam partsvilja

Det skriftliga avtalet kan sägas utgöra ett bevismedel för vad som har avtalats. Det är däremot inte bara vad som följer av det skriftliga avtalet som kan vara gällande mellan parterna.

När det gäller tolkning av avtal tas utgångspunkt i vad parterna har avsett med avtalet. Det vill säga, vad var den gemensamma partsviljan? Om det är så att ni och säljaren diskuterat hur och när säljaren ska få träffa hunden kan det gälla som en del av avtalet. Om det enda som har sagts om säljarens rättighet att få träffa hunden är det som står i avtalet så finns det inte mycket att gå på vilket gör situationen komplicerad. Detta eftersom er tvist rör något som har definierats i avtalet.

Säljarens påstående om rätten att få träffa hunden flera gånger i månaden

Avtalet stadgar endast en rättighet att få träffa hunden, men det är inte avtalat hur eller när det ska ske. Såvida det inte godkänts muntligt eller skriftligt att säljaren ska få träffa hunden flera gånger i månaden kan säljaren inte påstå att det är avtalat, och därmed inte heller göra det gällande mot er. Säljaren har alltså inte rätt enligt erat avtal att spontant komma hem till er för att få träffa hunden.

Genom den vaga avtalsformuleringen kan man anta att det är upp till er och säljaren att i efterhand komma överens om när möten mellan hunden och säljaren ska ske.

Mitt råd till er

Eftersom det var avtalat att säljaren ska få träffa hunden så ska det också få ske, men för att veta hur eller när råder jag er att ta kontakt med säljaren. Ni bör göra säljaren medveten om att trots dennes rätt att få träffa hunden så saknar säljaren rätt att spontant komma hem till er för att få träffa den. Säljaren saknar även rätt att kräva att få träffa hunden flera gånger i månaden (såvida detta inte har avtalats muntligen mellan er). Ni bör därefter försöka komma överens hur och när säljaren ska få träffa hunden i framtiden så att det passar er båda på bästa sätt.

Hoppas detta har gett er mer klarhet.

Med vänliga hälsningar,

Jesper HorndahlRådgivare