Har systers barn rätt till arv

Hej. Min svägerska gick bort i april och hon hade skrivit ett testamente att hennes 3 syskon skulle ärva allt. Men nu får dom höra att deras avlidna syster som har barn ska få ärva . Min fråga är nu : stämmer det att hennes syskonbarn har rätt att ärva då hon skrivit ett testamente ?

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till oss på Lawline för din fråga.

Det stämmer förmodligen inte.

Testamente sätter den vanliga arvsordningen ur spel. Se 9 kap 1§ ärvdabalken. Om din svägerska hade haft barn så hade dessa haft en laglig rätt till arv även om hon testamenterat bort det till andra. Detta kallas för laglotten och denna står det om i 7 kap 1§ Ärvdabalken.

I ditt fall verkar det dock vara svägerskans systers barn som gör anspråk på arvet. Om inte din svägerska har testamenterat något till den avlidna systern så har hennes barn inte rätt till något arv.

Det som är avgörande är alltså hur testamentet är utformat. Om din Svägerska har testamenterat all sin egendom till sina tre levande syskon så har det fjärde avlidna syskonets barn inte rätt till något arv.
Om din Svägerska har testamenterat egendom till det fjärde syskonet och denne sedan har avlidit så lär dennes barn ha rätt att ta hennes arv istället. Det framgår av 11 kap 6§.

Jag hoppas att detta svar på din fråga.

Hälsningar

Victor ÅkerfeldtRådgivare