Har syskonbarn rätt att ärva trots att det finns ett testamente?

X som jag hjälper har inga föräldrar.

Aldrig varit gift och har inga barn. Alla syskon är döda men flera syskonbarn finns.

X har skrivit sitt testamente på mig och min dotter. Testamentet är bevittnat av två vittnen.

Skrevs för ca 5 år sedan. Originalet finns hemma hos X. Jag har kopia

Kan det bli bråk med syskonbarnen och att de ska ärva?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att utgå från Ärvdabalken (ÄB). Jag kommer börja med att redogöra för vad som krävs för att X testamente ska vara giltigt. Sen kommer jag att förklara om syskonbarnen har rätt att ärva X trots testamentet.

Vad krävs för att testamentet ska vara giltigt?

För att X testamente ska vara giltigt så krävs att:

X hade fyllt 18 år när det skrevs, 9 kap 1 § ÄB X har skrivit under testamentet och underskriften är bevittnad av två personer, 10 kap 1 § ÄB. De som bevittnat underskriften ska vara över 15 år och de får inte ha stått som arvtagare i testamentet eller vara släkt med X.

Det krävs också att:

X hade rätt att testamentera sin egendom när testamentet skrevs, 13 kap. 1 § ÄB X inte var påverkad av en psykisk störning när testamentet skrevs, 13 kap. 2 § ÄB X inte tvingades eller vilseleddes till att skriva testamentet, 13 kap. 3 § ÄB

Om dessa krav på testamentet är uppfyllda är det giltigt. Det spelar ingen roll när i tiden X skrev det.

Syskonbarnen har ingen rätt att ärva eftersom de inte är bröstarvingar

Det är endast bröstarvingar som alltid har rätt att ärva den avlidne även om det finns ett testamente. Bröstarvingar är den avlidnes barn. Eftersom X inte har några barn så ska arvet efter X fördelas enligt testamentet.

Sammanfattningsvis så har syskonbarnen ingen rätt att ärva X eftersom det finns ett testamente. Förutsatt att testamentet är giltigt så kommer du och din dotter att ärva X.

Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att ställa fler frågor här på Lawline. Du kan också vända dig till Lawlines erfarna jurister om du känner att du behöver mer rådgivning.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Jenny VibergRådgivare