Har stulit från butik utan att bli tagen. Kan jag bli tagen i efterhand?

HEJ min vän har takit än dell chips dricka och likande på samma butik 3 fall via själv betalningen han har aldrig blivit tagen men har ångra sig nu och blir orolig över ifall man kan bli tagen i efterhand Han är 21 år Frågan är kan man bli tagen i efterhand och hur troligt är det?

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din vän kan fortfarande bli tagen i efterhand om bevis finns. Till exempel kameror i butiken som fångat upp honom på bild samt diverse vittnen. Man behöver således inte gripas under gärningen för att bli tagen, detta kan ske i efterhand. Att stjäla är nämligen ett brott (8 kap. 1-2 §§ brottsbalken). I detta fall är det fråga om ringa stöld (8 kap. 2 § brottsbalken).

Tyvärr kan jag dock inte svara på hur troligt det är att han i efterhand kommer att bli tagen. Jag rekommenderar att du ber din vän att sluta stjäla varor via självbetalning eftersom han gör sig skyldig till brottet stöld. Du får gärna hänvisa till mitt svar när du diskuterar med honom.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare