Har studenter rätt till bostadsbidrag?

Hej! Jag är 20 år gammal, studerar På högskola. Jag bor i en bostadsrättslägenhet och har bott i en bostadsrätt i 1år och 8 månader, så bor lite annorlunda jämfört med andra studenter som oftast bor i korridor. Jag har hört att man kan få bostadstillägg som student. Jag har en väldig låg hyra i jämförelse med andra studenter.

Hur fixar man bostadstillägg? Finns det krav på att ansöka? Kan vilken student ansöka om det?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din juridiska fundering.

Vad är problemet?

Rättsfrågan är huruvida du som student har rätt till bostadsbidrag. Denna typ av frågor regleras i Socialförsäkringsbalken (SFB). Försäkringskassan är den myndighet i Sverige som hanterar inkomna ansökningar om bostadsbidrag. Jag kommer i mitt svar utgå från att ditt hushåll enbart består av dig själv samt att du inte har några barn.

Bostadstillägg kontra bostadsbidrag

Först och främst måste en distinktion göras mellan bostadstillägg och bostadsbidrag. Bostadstillägg är ersättning som en individ kan ha rätt till utöver sin aktivitetsersättning, sjukersättning eller pension för sina boendekostnader (101 kap. 3 § SFB). Bostadsbidrag är däremot ersättning som kan lämnas till barnfamiljer samt hushåll utan barn för boendekostnader (96 kap. 2 § 1 st SFB). Då du i din fråga skriver att du är student har du följaktligen inte rätt till bostadstillägg. Däremot kan du eventuellt ha rätt till bostadsbidrag.

Krav för bostadsbidrag

För att kunna beviljas bostadsbidrag krävs det att du är folkbokförd på den adress som bostadsrätten ligger på i enlighet med folkbokföringslagen (96 kap. 2 § 2 st SFB). Utöver detta krävs det även att du äger bostadsrätten alternativt är delägare till bostadsrätten som bostadsbidraget ska avse (96 kap. 2 § 2 st SFB). Därefter prövar Försäkringskassan huruvida ett behov för bostadsbidrag finns genom att titta på din bidragsgrundande inkomst (97 kap. 2 § SFB). Notera att det inte enbart är inkomst från inkomstslagen tjänst, näringsverksamhet och kapital som räknas in här. Tillägg till den bidragsgrundande inkomsten ska göras med 15 procent av den sammanlagda förmögenhet som överstiger 100 000 kronor, avrundad nedåt till helt tiotusental kronor (97 kap. 6 § 1 st SFB). Observera att du inte har rätt till retroaktivt bostadsbidrag (96 kap. 14 § SFB).

Vad innebär detta för dig?

Då jag inte har någon insyn i din ekonomiska situation och inte heller tillräckliga uppgifter om bostadsrätten kan jag följaktligen inte yttra mig om huruvida du skulle kunna beviljas bostadsbidrag. Det enklaste sättet för dig att ta reda på detta är genom att helt enkelt skicka in en ansökan om bostadsbidrag till Försäkringskassan. Ansökan gör du här under punkt 3.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare