Har sambons barn rätt till arv på samboegendom

Hej,Jag och min sambo köpte och flyttade in i en bostadsrätt tillsammans för 6 år sedan ,Lägenhete är nu överskriven enbart på mig.Om min sambo skulle avlida ,har hans barn rätt till arvedel på denna lägenhet .Jag har köpt en husbil under vår tid tillsammans .Har hans barn rätt till arv på den.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Eftersom ni är sambos blir sambolagen tillämplig.

När din sambo dör ska en bodelning göras om du begär det, 8 § sambolagen. Vid en eventuell bodelning ska samboegendomen fördelas mellan dig och din sambo (vilket vid dödsfall tillfaller dödsboet), i samboegendomen ingår det ni har förvärvat för gemensam användning, 3 § samma lag. Det spelar ingen roll vem som står som ägare och det spelar inte någon roll vem som har betalat för egendomen. Eftersom ni köpte lägenheten tillsammans och flyttade in tillsammans ska bostaden ingå vid en bodelning. Huruvida husbilen köptes för gemensam användning framgår inte men om den gjorde det ska även den ingå eftersom du köpte den under samboförhållandet.

Det innebär att 50 % av värdet på lägenheten och husbilen kommer att fördelas till dödsboet som hans barn kommer ta del av OM du begär bodelning. Om ni vill ha möjlighet att göra bodelning, men vill att husbilen och lägenheten ska förbli dina vid ett dödsfall bör ni skriva ett samboavtal där ni undantar dessa från bodelningen, detta är möjligt enligt 9 § samma lag.

Sammanfattning. Om en sambo avlider har den kvarlevande sambon möjlighet om den önskar att begära bodelning. 50 % av samboegendomen går till dödsboet om bodelning görs. Det finns möjlighet att skriva ett s.k. samboavtal där man kan bestämma vilken egendom som ska ingå i en bodelning.

Jag hoppas att jag har lyckats besvara din fråga på ett tydligt och pedagogiskt sätt, men om det ändå finns några oklarheter eller om det är något annat du undrar får du gärna lämna en kommentar så ska jag försöka besvara så gott jag kan!

Mikael JonassonRådgivare