Har sambon rätt till bostaden vid en separation

Hej!

Jag och min sambo ska separera och i dagens läge sitter han i häktet för misshandel och olaga hot mot mig. Efter han släpps kommer vi inte längre vara sambo. Vi har bott i huset som jag äger och står för lånet för 10 år sedan. De första 2 åren var han inneboende och inte min sambo men sedan har han bott kvar i huset. Innan jag köpte huset ägde jag en bostadsrätt som jag sålde och la vinsten som var över 400 000 på nuvarande hus. Jag är väldigt orolig för vad sambolagen säger.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag förstår din fråga som att du köpte huset själv för 10 år sedan och att din sambo ej var din sambo då. För att jag ska kunna svara på din fråga är detta viktiga omständigheter som kommer ligga till grund för svaret.

Är huset samboegendom?

Eftersom du köpte huset själv för tio år sedan och din sambo endast var din inneboende (och inte sambo) så är huset inte samboegendom, eftersom du inte köpte huset för att du och din sambo skulle använda det gemensamt (3 § Sambolagen).

Sammanfattning

Då huset inte är samboegendom har din sambo inte någon rätt till huset vid en bodelning, eftersom det endast är samboegendom som ingår i en bodelning (8 § Sambolagen).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Daniella LarsenRådgivare