Har sambon rätt till bostaden vid en separation

Jag köpte ett hus och min kille flyttade in efter 1 månad. då blev vi sambos. Jag har försörjt honom i 7 år då han har haft ekonomiska problem med kronofogden efter sig. Han flyttade från Finland till Sverige till mitt hus. Har han rätt att få halva mitt hus när vi går isär?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Har din partner rätt till bostaden vid en eventuell separation?

Jag uppfattar det som att du har köpt ett hus för att du och din partner ska kunna bo i huset tillsammans.

Sambolagen gäller för er och lagen började att gälla när din partner flyttade in i huset. Vid en eventuell separation så kommer ni att behöva dela på den egendom som ni har köpt för gemensam användning om någon av er kräver det (3 och 8 §§. Sambolagen).

Detta innebär att bostad och egendom, ex möbler, som har köpts under eller till ert samboförhållande är egendom som ni eventuellt kommer att behöva dela mellan er. Jag tolkar det som, från din fråga, att du har köpt ett hus i syfte att du och din partner ska flytta in i det och bo där tillsammans (5 §. Sambolagen). Detta betyder att vid en eventuell separation så kan din partner kräva att bostaden ska ingå vid en bodelning.

Eftersom jag tolkar det som att du har köpt huset i syfte att ni ska bo där tillsammans så har din partner också rätt till bostaden vid en eventuell separation.

Samboavtal

Du och din partner kan skriva ett samboavtal (9 §. Sambolagen). I samboavtalet kan ni komma överens om bostaden ska ingå i bodelningen eller inte, eller om det finns annan egendom som ni inte vill ska ingå i en eventuell bodelning.

Om ni skriver ett samboavtal där bostaden inte ska ingå vid en bodelning så har din partner inte rätt till bostaden om ni skulle separera.

Om ni skulle behöva hjälp med att skriva ett samboavtal kan ni använda er av Lawlines egna tjänster, genom att klicka HÄR kommer ni direkt till sidan där ni kan få hjälp att upprätta ett samboavtal.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Daniella LarsenRådgivare