Har sambo rätt till uppsägningstid vid bostad som inte är samboegendom?

Om man varit sambo i, säg 3 år och sen separerar kan den som bodde i hyresrätten från början (är den ende av dom som står på kontraktet) kasta ut den andre hur som helst? Fått för mig att man ska ha rätt till 3 mån "uppsägningstid" enligt jordabalken eller gäller det endast vid bostadsrätt och ej hyresrätt? Har den personen nått skyddsnät som hjälper hen från att bli hemlös? Bodelning är ej aktuellt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågor om samboförhållande respektive hyra regleras i Sambolagen (SamboL) och 12 kap. jordabalken (JB) även kallad hyreslagen.

Samboförhållande och samboegendom?
Hyresrätten kommer inte att ingå i bodelningen på grund av att den inte anses utgöra samboegendom. För att bostad ska anses utgöra samboegendom ska den vara förvärvad för gemensam användning (3 § och 5 § SamboL). Även fast bostaden inte utgör samboegendom har kan du eventuellt ha rätt till bostaden. Detta skulle vara på grund av att du bäst behöver eftersom att du har t.ex. barn från ett tidigare förhållande. Om du och din sambo inte har haft barn tillsammans eller sedan tidigare krävs det synnerliga skäl ska föreligga (22 § SamboL)

Det kan vara värt att nämna att juridiskt sätt upphör man inte att vara sambos bara för att samborna slutar vara intima med varandra, utan ett samboförhållande upphävs när att någon gifter sig, den ene dör eller att samborna flyttar isär (2 § SamboL)

Om samborna har ingått ett samboavtal med varandra kan sambon som inte hade hyresrätten sedan innan rätt till bostaden.

Är hyreslagen tillämplig?
Hyreslagen är inte tillämplig i detta fall på grund av att sambon som har haft hyresrätten sedan tidigare inte är hyresvärd till sin sambo. Det föreligger inte något avtal om andrahandsuthyrning. Det görs inte någon skillnad mellan om det är en bostadsrätt eller hyresrätt i detta sammanhang.

Slutsats
Sammanfattningsvis har en sambo inte någon rätt att bo kvar i lägenheten om bostaden inte är samboegendom, så länge det inte finns ett samboavtal eller avtal om andrahandsuthytning. Det innebär att sambon som flyttade in har inte några rättigheter att bo kvar i lägenheten. Om sambon inte flyttar självmant kan den andra sambon som hade hyresrätten begära handräckning (3 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). Vanlig handräckning kan avse att man vill få någon att flytta ut från exempelvis en bostadslägenhet, så kallad avhysning. Detta kan man ansöka om hos kronofogdemyndigheten.

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare