Har sambo rätt till bostadsrätt som köpts innan samboförhållandet?

Jag köpte min bostadsrätt när jag var singel.

Om min pojkvän flyttar in hos mig och inte är svensk medborgare utan kommer från ett icke eu-land, har han då rätt till halva bostaden när vi separerar?

Om han endast kommer till Sverige och bor hos mig en månad eller ett par år påverkar det om han kan få ut nåt av bostaden när vi separerar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regleringen för samboförhållanden finns i sambolagen (SamboL).

När ett samboförhållande upphör är det enbart samboegendom som ska delas mellan samborna
Som du påpekar kan det bli aktuellt att fördela viss egendom vid ett samboförhållandes upphörande om någon av er begär bodelning, 8 § SamboL. I detta fall är det enbart samboegendom som ska ingå i bodelningen. Det som anses vara samboegendom är bostad och möbler och liknande som har införskaffats för att ni ska använda det gemensamt i ert samboförhållande, 3 § Sambolagen.

Som du beskriver har ju du köpt en bostadsrätt innan ert samboförhållande. I detta fall antas lägenheten inte vara införskaffad för ert samboförhållande eller gemensamma användning. Bostadsrätten ska alltså inte räknas som samboegendom eller ingå vid en bodelning. Detta innebär att om ni skulle separera skulle din pojkvän inte ha rätt till halva bostaden. Det spelar då ingen roll varifrån han kommer eller hur länge ni bor i bostadsrätten tillsammans.

Övertagande av bostad i vissa fall
Det finns förvisso vissa regler som möjliggör övertagande av bostad, även om bostaden inte utgör samboegendom, men det är i mycket ovanliga fall som detta skulle kunna ske. Om du och din pojkvän inte har barn tillsammans krävs synnerliga skäl för att din pojkvän skulle få ta över lägenheten, vilket är ett mycket högt ställt krav. Även om ni har barn ihop krävs särskilda omständigheter för att din pojkvän skulle få ta över bostaden. Det är alltså inte troligt att din pojkvän skulle få ta över bostaden. Oavsett skulle du ha rätt till ersättning för bostadens värde i detta fall, 22 § SamboL.

Hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare