Har sambo rätt till bostaden den andra sambon köpt?

Jag har köpt ett hus och tänker flytta dit med min sambo. Vad händer om det tar slut efter 1år, har hon rätt till huset då fast det är jag som har köpt huset ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Man räknas som sambor om man stadigvarande bor ihop (1 § sambolag), där ett riktmärke brukar vara sex månader. Man är sambos tills man flyttar isär, gifter sig eller någon av samborna avlider (2 § sambolag). En bostad som är avsedd som sambornas gemensamma hem och som innehas huvudsakligen för detta ändamål utgör samboegendom (5 § sambolag), vilket innebär att den ska delas mellan samborna när man upphör att vara sambos.

På det du beskriver så låter det som att du köper bostaden för att den ska vara er gemensamma bostad. Därför utgör den samboegendom, trots att det endast är du som köper den. För att din sambo inte ska ha rätt till bostaden kan ni skriva ett samboavtal som gör att sambolagens regler inte ska vara tillämpliga (9 § sambolag), vilket gör att din sambo inte kommer ha rätt till bostaden.

Lawline RådgivareRådgivare