Har säljare rätt att avhjälpa fel?

Vi har upptäckt ett dolt fel. Ska säljaren betala oss en summa i ersättning eller har han rätt att åtgärda felet själv/ta in hantverkare som löser det??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer i mitt svar utgå från att du är en konsument (privatperson) och att säljaren är en näringsidkare (ett företag). Om detta inte stämmer får du gärna återkomma.

Det framgår inte av din fråga vad felet avser – jag tänker mig att det antingen avser en tjänst eller ett köp av en lös sak. Detta påverkar frågan om vilken lagstiftning som blir tillämplig. Avser felet en tjänst blir konsumenttjänslagen (förkortat KtjL) tillämplig (se 1 § KtjL). Om felet avser en lös sak blir konsumenköplagen (förkortat KköpL) tillämplig (se 1 § KköpL).

De regler som blir relevanta för att svara på din fråga är dock väldigt lika i båda lagarna. Jag kommer därför ge dig ett svar som du förhoppningsvis har användning av vare sig det rör ett köp av en sak eller en tjänst.

Säljare har rätt att i första hand avhjälpa felet

Näringsidkaren har i första hand rätt att själv avhjälpa felet (20 § andra stycket KtjL och 27 § första stycket KköpL). Precis som du skriver så kan detta ske exempelvis genom att säljaren själv åtgärdar felet eller anlitar någon annan som gör det.

Avhjälpandet ska ske utan kostnad för dig som köpare och inom skälig tid (20 § tredje och fjärde stycket KtjL och 26 § tredje stycket KköpL).

I andra hand kan andra påföljder bli aktuella

Om avhjälpande av någon anledning inte blir aktuellt eller inte sker inom rimlig tid kan andra påföljder bli aktuella. Det skulle exempelvis kunna bli fråga om prisavdrag (se 21 § KtjL och 28 § KköpL).

Kontakta säljaren för att reklamera och komma överens om åtgärd

Om du inte redan har gjort det så skulle jag rekommendera dig att höra av dig till säljaren så snart som möjligt och beskriva felet. Tänk på att du måste reklamera felet inom skälig/rimlig tid (se 17 § KtjL och 23 § KköpL). Detta innebär att du bör meddela säljaren om felet så snart som möjligt efter att du upptäckt det.

Förhoppningsvis kan ni gemensamt komma fram till en lösning som fungerar bra för båda parter. Om ni båda skulle vara ense om att det är enklare med ett prisavdrag/ersättning istället för avhjälpande så finns det ingenting som hindrar er att komma överens om detta.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Felicia ErikssonRådgivare