FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt16/06/2018

Har mor-och farföräldrar umgängesrätt till sina barnbarn?

Finns det någon laglig rätt till att få träffa sitt biologiska barnbarn

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I denna fråga är föräldrabalken (FB) tillämplig.

Mor- och farföräldrar har inte en generell umgängesrätt med sitt barnbarn. På talan av socialnämnden kan dock rätten besluta om umgänge mellan barnet och dennes morföräldrar eller farföräldrar. Vid en sådan bedömning ska socialnämnden särskilt ta hänsyn till barnets behov av umgänge till dessa (6 kap. 15 a § andra stycket FB). Det kan exempelvis finnas skäl för nämnden att väcka talan om en förälder motsätter sig att barnet träffar den andras förälders föräldrar och barnet tidigare har haft en nära och god kontakt med dem och det skulle gå utöver barnet och kontakten bröts.

Om du vill ha mer rådgivning kan du ringa till oss på 08-533 300 04 eller skicka in en expressfråga!

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare