FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt30/06/2019

Har mor-/farföräldrar rätt att träffa sina barnbarn?

Min dotter var sambo och de hade två barn i oktober -18 tog min dotter sitt liv. I januari -19 flyttar pappan till barnbarnen tillsammans med en annan flicka. Flickan vill inte att vi träffas vilket betyder att vi inte kan träffa barnbarnen när det är bemärkelsedagar och högtidsdagar och jag är rädd att pappan övertalas att barnen inte alls skall träffa oss. Vad kan man göra?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utgångspunkten är att mor- och farföräldrar inte har någon lagreglerad rätt att ha ett umgänge med sina barnbarn men vårdnadshavaren har ett ansvar för att barnet så bra som möjligt ska få träffa andra personer som står barnet särskilt nära, 6:15 st. 3 FB. I förarbetena till bestämmelsen anges mor- och farföräldrar som sådana personer som kan anses stå barnet särskilt nära.

Om ni vill väcka talan om att få träffa era barnbarn är det Socialnämnden som fattar ett beslut om en sådan talan ska väckas, 6:15 a st. 2 FB. Socialnämnden ska beakta barnets behov av ett sådant umgänge, 6:15 a st. 2 FB. Socialnämnden ska göra en objekt bedömning mellan å ena sidan att barnet utsätts för domstolsprocesser umgängesutredningar m.m. som skulle kunna påverka barnet negativt och å andra sidan de fördelar för barnet som ett sådant umgänge skulle kunna medföra.

Mitt tips till er är därför att ta kontakt med Socialnämnden för att närmare utreda ert ärende.

Hälsningar

Daniela KarlssonRådgivare