Har mina syskon rätt att tömma min mammas lägenhet?

Hej! Min mamma har fått diagnos och flyttat till hem.

En syster är god man.

Vi är 5 barn. När mammas lägenhet tömdes på saker blev jag ej informerad . Alltså har inte ens fått en tesked ... har inte fått någon informationen var sakerna finns och om de finns / eller är " godtyckligt" utdelade mellan mina syskon.

Hur gör jag? Har inte jag några rättigheteter alls?

Gill

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar uppgifterna i din fråga som att din mor fortfarande är i livet. Om så är fallet ska hennes tillgångar inte fördelas på er barn ännu. Det gör de först när hon har avlidit. Kanske är det så att dina syskon har magasinerat din mors möbler? Om de har skänkt bort eller kastat möbler bör de uppmärksammat dig om det. Om de har sålt möblerna ska dina syskon placera pengarna på ett avskilt konto, detta för att undvika ihopblandning av egna och annans pengar.

Om någon av dina syskon har erhållit någon/några av möblerna utan att ha fått samtycke från samtliga syskon så kan det ses som förskott på arv och möbelns värde ska då räknas bort på dennes arvslott.

Min rekommendation är att du kontaktar dina syskon i frågan. Men vad gäller din fundering kring varför du inte fått något ännu så är svaret således att du får vänta till arvskifte, och därmed till din mor har gått bort.

Jag hoppas att ni finner en lösning i bekymret.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare