Har min sambo rätt till min lägenhet om vi skulle göra slut?

Hej. Jag har precis köpt en lägenhet och endast jag står på köpeavtalet. När jag får tillgång till lägenheten kommer min flickvän även bosätta sig där. Vi är idag inte sambos, men kommer alltså bli det. Om vi skulle göra slut, har hon rätt till värdet av bostaden via sambolagen även om bara jag står på köpeavtalet? Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först kommer jag att besvara frågan om din blivande sambo kommer att kunna göra något anspråk på lägenheten om ni skulle göra slut och flytta isär. Därefter kommer jag att ge dig några tips på vad du kan göra nu.

Har din blivande sambo rätt till lägenheten eller dess värde om ni skulle göra slut?

När ett samboförhållande upphör, alltså när man gör slut och flyttar isär, kan någon av samborna begära att en bodelning ska göras. Att göra en bodelning innebär att man delar lika på alla saker som räknas som "samboegendom" och då spelar det inte någon roll vem som egentligen äger sakerna eller vem som har betalat för dem. Som "samboegendom" räknas bara sambors gemensamma bostad och bohag (möbler och vitvaror etc.). Inga andra saker kan ingå i en bodelning mellan sambor.

För att lägenheten som du har köpt ska räknas som "samboegendom" krävs det enligt sambolagen att du har köpt den i syfte att den ska användas gemensamt av både dig och din sambo. Detta gäller alltid för att något som kan räknas som samboegendom ska räknas som samboegendom enligt sambolagen - någon av samborna eller båda samborna tillsammans måste alltså ha köpt t.ex. bostaden eller en möbel i syfte att den ska användas av båda samborna, annars räknas det inte som samboegendom. Eftersom din flickvän/blivande sambo kommer att flytta in och bo med dig i lägenheten när du får tillträde till den kommer lägenheten alltså att räknas som "samboegendom" enligt sambolagen, och därmed kan din blivande sambo göra anspråk på lägenheten om ni skulle göra slut och flytta isär.

I detta fall spelar det inte någon roll att ni inte är sambor ännu, eftersom ni kommer att bli sambor när ni flyttar ihop i lägenheten som du nyligen har köpt. Lägenheten kommer alltså att räknas som samboegendom ändå. Det spelar inte heller någon roll vem av er som står på köpekontraktet.

Bestämmelserna som reglerar det ovanstående finns i sambolagen 3 och 8 §.

Förslag på vad du kan göra nu

Svaret på din fråga är alltså, ja, din flickvän kommer att kunna kräva att din lägenhet eller din lägenhets värde ska ingå i en bodelning om ni skulle göra slut. Det finns dock några olika sätt att förhindra detta på. Om du inte vill att din flickvän/blivande sambo ska kunna göra något anspråk på lägenheten vid en eventuell separation kan ni upprätta ett samboavtal (se sambolagen 9 §).

I ett samboavtal kan ni reglera att viss egendom (t.ex. lägenheten) inte ska ingå i en framtida bodelning eller t.ex. att bara en viss del av lägenhetens värde ska ingå i bodelningen och så vidare. Om ni senare skulle ändra er och vilja att hela lägenheten ska ingå i bodelningen är det bara att ändra samboavtalet.

Om du/ni vill upprätta ett samboavtal är ni självklart varmt välkomna att vända er till Lawline för att få hjälp med detta. Ni kan antingen kontakta någon av våra jurister på Lawlines juristbyrå för att få mer rådgivning eller direkt upprätta ett eget samboavtal med hjälp av vår digitala avtalsrobot, https://lawline.avtalsrobot.se/.

Jag hoppas att du blir nöjd med mitt svar. Lycka till vidare!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare