Har min sambo rätt till halva lägenheten vid en separation efter åtta månader?

Hej, jag och min sambo skall gå skilda vägar. Jag har bott i min lägenhet i 8 månader lika så hon, men hon har inte adressändrat via Skatteverket för ens en månad sen. Har hon rätt till halva lägenheten iallafall? Mvh

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga är alltså om din sambo har rätt till halva lägenhetens värde när ni separerar. Regler om samboskap finns i sambolagen (SamboL). För att ge dig ett så specifikt svar som möjligt krävs att tre delfrågor besvaras:

Räknas ni som sambor? Ni måste räknas som sambor för att det över huvud taget ska kunna bli aktuellt att dela upp egendom vid en separation. Under vilka omständigheter köptes lägenheten? Det vill säga, är lägenheten samboegendom? Är lägenheten inte samboegendom, har din sambo ingen rätt till den. Kan det bli aktuellt med jämkning av samboegendomen på grund av relationens längd? Eftersom ni inte bott tillsammans särskilt länge, kan man jämka så att du får behålla en större andel av lägenhetens värde.

Eftersom jag inte vet detaljer kring er situation, utöver det du anger i frågan, kommer svaret i vissa fall vara allmänt formulerat. Förhoppningen är dock att du ändå ska kunna orientera dig och förstå vad som gäller. Där det är möjligt anger jag precis vad som gäller för er.

Räknas ni som sambor?

För att i laglig mening räknas som sambor krävs att två personer stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll (1 § SamboL). Det är alltså tre kriterier som måste vara uppfyllda. Att ni har ett parförhållande utgår jag ifrån varför jag inte närmare går in på det kriteriet.

Gemensamt hushåll

Med gemensamt hushåll menas att man delar på vardagliga sysslor och utgifter som hör till hemmet, till exempel delar på utgifter som mat och hyra. Om ni gör det, är kriteriet uppfyllt.

Stadigvarande bor tillsammans

Om paret är folkbokförda på samma adress brukar det göra att man antar att de stadigvarande bor ihop. Om någon av samborna är folkbokfördpå en annan adress, får man istället göra en helhetsbedömning av förhållandet. Då brukar ett riktmärke vara om samborna bott tillsammans i minst sex månader och under den tiden haft gemensamt hushåll (det vill säga delat på sysslor och utgifter som hör till hemmet).

Ni räknas som sambor

Eftersom ni bott tillsammans i åtta månader och varit folkbokförda på samma adress i cirka en månad, kommer ni antagligen anses ha bott ihop stadigvarande. Ni är därför sambor i lagens mening.

Att vara sambor medför vissa eventuella skyldigheter vid en separation. Bland annat kan lägenheten behöva delas upp. Jag förklarar närmare härnäst.

Ska lägenheten delas mellan dig och din sambo?

För att din sambo ska ha rätt till en del av lägenheten när ni separerar krävs 1) att någon av er begär bodelning och 2) att lägenheten är samboegendom.

Både du och din sambo har rätt att begära bodelning

Om ni flyttar isär tar samboförhållandet slut (2 § SamboL). Då har både du och din sambo rätt att begära en så kallad bodelning. I en bodelning ska samboegendom fördelas mellan er (8 § SamboL).

Vad är samboegendom?

Jag utgår nedan från att ni inte har ett samboavtal.

Samboegendom är gemensam bostad och gemensamt bohag som skaffades i syfte att använda gemensamt (3 § SamboL). Lägenheten ni bor i är alltså samboegendom om ni skaffade den för att bo i tillsammans. Det spelar ingen roll vem som betalade mest. Om du stod för hela kostnaden och syftet med köpet var att ni skulle bo i den tillsammans, är den samboegendom.

Du säger att ni bott i lägenheten lika länge, vilket talar för att ni skaffade den tillsammans. Jag vet dock inte detaljerna och avsikterna kring köpet av lägenheten, och kan därför inte säga säkert vad som gäller för er. Här får du alltså använda informationen ovan och försöka orientera själv.

Om lägenheten är samboegendom, ska den ingå i en bodelning och din sambo och därmed troligtvis rätt till en del av värdet. Hur stor del din sambo i så fall har rätt till, går jag igenom nedan.

Om lägenheten INTE är samboegendom, ska den inte ingå i en bodelning och din sambo har därmed inte heller rätt till en del av värdet. Om du kommer fram till att lägenheten inte är samboegendom, är nästa steg inte aktuellt.

Hur stor del av lägenhetens värde har din sambo rätt till?

Som nämnt ovan är denna del aktuell ENDAST om lägenheten är samboegendom.

Normalt gäller vid en bodelning att samboegendom ska delas lika mellan samborna. I ert fall skulle det innebära att halva lägenhetens värde tillfaller dig och andra halvan din sambo. Eftersom ni endast varit sambor i åtta månader, kan det dock vara aktuellt med jämkning (15 § SamboL).

Att jämka innebär att den sambo som egendomen tillhör, får behålla en större del än hälften. Du får alltså behålla en större del av din lägenhet än din sambo. Man gör alltså undantag från den likadelningsprincip som vanligtvis gäller vid en bodelning. Jämkning är i regel aktuellt om samboförhållandet varat kortare än fem år, vilket är fallet för er. Om det finns egendom av stort värde, talar det också starkt för jämkning.

Din lägenhet ska alltså inte delas på hälften mellan er, utan du har rätt att behålla en större andel eller hela din lägenhet. Exakt hur stor jämkningen ska vara kan jag dock inte svara på, det beror nämligen på hur er ekonomiska situation ser ut i övrigt.

Sammanfattning och råd

Eftersom ni räknas som sambor kan ni båda begära bodelning vid separationen. Då ska samboegendom delas mellan er. Om din lägenhet är samboegendom ska du och din sambo som huvudregel dela lika på dess värde. Eftersom ert samboförhållande endast varat i åtta månader, är det dock aktuellt med jämkning. Jämkningen innebär att du har rätt att behålla en större del av lägenheten än din sambo. Det kan till och med vara så att du får behålla hela själv och att din sambo inte har rätt till någonting. Det beror dock på hur er ekonomiska situation ser ut i övrigt. Vad som gäller exakt kan jag alltså inte svara på utifrån de omständigheter som finns i frågan.

Om lägenheten inte är samboegendom, har din sambo inte rätt till någonting av den.

Hoppas svaret är till hjälp och att du kan orientera dig i vad som gäller för er! Önskar du närmare rådgivning eller hjälp med en eventuell bodelning, till exempel för att beräkna andelarna efter jämkning, får du gärna höra av dig till någon av våra duktiga jurister på Lawline. I annat fall är du varmt välkommen att ställa en ny fråga.

Med vänliga hälsningar

Julia AmundssonRådgivare